Reentry of Hayabusa2's sample capsule

Mostra de rocă de pe un asteroid adusă de JAXA oferă indicii despre misiunea Hera

15/12/2020 168 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Romania

Echipa din spatele misiunii Hera, prima misiune de apărare planetară a ESA,  în cadrul căreia România joacă un rol esențial, a felicitat Agenția Spațială Japoneză (JAXA) pentru întoarcerea pe Pământ a capsulei care aparține de nava Hayabusa2 și care a transportat o mostră de asteroid. Echipa așteaptă cu nerăbdare să aplice informațiile obținute din această aventură spațială în cadrul propriei lor misiuni.

Capsula de pe Hayabusa2 a călătorit 3.2 miliarde de km în spațiu, s-a separat de navă și a aterizat în Woomera, Australia, sâmbătă, pe 5 decembrie.

Capsula s-a întors cu material ce aparține asteroidului Ryugu, aflat în apropierea Pământului, adunat pe parcursul a două operațiuni de prelevare de mostre: una care a avut loc în Februarie 2019, iar cea de-a doua din luna iulie a aceluiași an. În cazul ambelor, a folosit material explozibil pentru a crea un mic crater și a colecta resturile rezultate.

Patrick Michel, Director de cercetare CNRS în cadrul Observatorului Cote d'Azur din Franța, cercetător în misiunea japoneză, precum și cercetător principal în cadrul misiunii Hera aparținând ESA, a declarat: „Mostrele aduse de capsula Hayabusa2 ar trebui să ne ofere o oportunitate extraordinară de a măsura cu precizie ridicată compoziția și alte proprietăți ale țintei carbonice ale asteroidului.

Având diametrul de 900m, Ryugu are o formă aproape sferică; densitatea lui este foarte scăzută, iar în urma rezultatelor experimentului de impact Small Carry-on Impactor (SCI), ce a avut loc în aprilie 2019, s-a constatat că suprafața sa pare lipsită de coeziune. Aceste descoperiri sunt extrem de relevante pentru apărarea planetară, care este scopul principal al misiunii Hera.”

Hera nu va aduce pe Pământ mostre de asteroizi, dar va avea o abordarea similară cu cea a misiuninii Hayabusa2 dintr-un punct de vedere:

În 2026, când va ajunge la sistemul binar de asteroizi Didymos proba spațială Hera, ce are aproximativ dimensiunile unui birou, va examina în mod similar materialul de la suprafață, de această dată folosind un material exploziv cu impact mai puternic. Între timp, în 2022, proba DART de la NASA va fi lovit cel mai mic corp din perechea de asteroizi Didymos, încercând să schimbe orbita asteroidului într-o manieră măsurabilă.

România va juca un rol esențial în misiunea HERA, prima misiune de apărare planetară a Agenției Spațiale Europene (ESA), parte a unui efort internațional de deviere a unui asteroid, realizat în colaborare cu NASA. Astăzi, ESA a semnat un contract în valoare de câteva milioane de euro pentru proiectarea, producția și testarea acestei misiuni ce va explora un sistem binar de asteroizi.

România este unul dintre partenerii cheie în consorțiul căruia i-a fost acordat contractul, fiind responsabilă, alături de Portugalia, de proiectarea unui altimetru laser, instrument ce va oferi informații vitale pentru navigația autonomă a misiunii. În plus, România va dezvolta unitatea de procesare de imagini, sistemul de conexiuni și echipamentul electronic de testare, contribuind și la sistemul de ghidare, navigație și control (GNC).

Pentru a afla mai multe detalii, accesați acest link.