Space for Kids

news
The Sun

Zorza polarna

Aurora borealis

Czy kiedykolwiek widzieliście zorzę polarną? Przepiękna kurtyna falujących świateł na nocnym niebie - to niesamowity i niezapomniany widok dla szczęściarzy, którzy mogli go zobaczyć. Ale co powoduje zorze polarne?

Wszystko zaczyna się na naszej najbliższej gwieździe, czyli Słońcu. Słońce ma niewyobrażalne ilości energii i stale wytwarza coś, co nazywamy wiatrem słonecznym - czyli strumieniem niewielkich cząstek. Lecą one w kosmos i są odchylane przez pole magnetyczne, które otacza planetę Ziemię.

Zwykle tu kończy się cała historia, ale czasami na Słońcu zdarzają się ogromne erupcje, zwane flarami słonecznymi, przez które wiatr słoneczny jest jeszcze silniejszy. Gdy to się stanie, cząstki mają tak wysoką energię, że nie wlatują po prostu w pole magnetyczne ziemi, ale wręcz wbijają się w nie!

Cząstki wiatru słonecznego następnie podążają za liniami pola magnetycznego Ziemi, w kierunku bieguna północnego i południowego naszej planety. Ostatecznie cząstki te zderzają się z gazami w naszej atmosferze. Cała ich energia jest wtedy uwalniana w postaci światła! Cząstki wiatru słonecznego zderzające się z cząsteczkami tlenu emitują bajecznie zielony kolor. Azot wytwarza piękne odcienie koloru niebieskiego i fioletowego. Tak właśnie powstają zorze polarne.

Pomimo że zorze polarne są bardzo piękne, to wiatr słoneczny powoduje inne, szkodliwe efekty uboczne. Cząstki wysokoenergetyczne mogą uszkadzać satelity krążące po orbitach wokół naszej planety, a także zagrażać bezpieczeństwu astronautów. Mogą one nawet powodować awarie systemów energetycznych na powierzchni Ziemi.

Zorze polarne występują nie tylko na Ziemi. Inne obiekty w naszym Układzie Słonecznym, takie jak Saturn i Jowisz, również posiadają pola magnetyczne. Cząstki wiatru słonecznego również mogą zderzać się z nimi, tak samo, jak na Ziemi! Czy chcielibyście polecieć na inną planetę i zobaczyć jej zorzę polarną?

Ciekawostka: Łacińska nazwa zorzy polarnej, czyli Aurora, pochodzi od imienia rzymskiej bogini świtu.

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.