Space for Kids

news
Comets and meteors
Asteroid 243 Ida and its newly discovered moon, Dactyl

Asteroider – småplaneterna

Asteroider är små, steniga himlakroppar som blev över när planeterna bildades för 4,5 miljarder år sedan. De går ofta under namnet 'småplaneter'.

Man antar att det finns miljarder av dessa klippblock. De flesta av dem finns i ett donut-format 'huvudbälte' mellan Mars och Jupiters banor. I den inre delen av det här bältet behöver asteroider ungefär tre år för att rotera runt solen. De som befinner sig i den yttre delen av huvudbältet tar dubbelt så lång tid på sig.
Ordet 'asteroid' betyder 'stjärnliknande'. De fick det här namnet, eftersom de endast kan ses som ljuspunkter i de flesta teleskop. Under tidigt 1900-tal kallades de för 'himlens ohyra' av astronomer. De syntes i så stora antal att de förstörde fotografier av avlägsna galaxer och nebulosor.

Den största asteroiden, Ceres, var den första som upptäcktes. Den upptäcktes av Giuseppe Piazzi från Palermo, Sicilien, den 1 januari 1801.

En andra småplanet – Pallas – upptäcktes av Wilhelm Olbers 1802. Dessa följdes av Juno (1804) och Vesta (1807). Sedan 1847 har det inte gått något år utan att det upptäcks minst en asteroid.

Copyright 2000 - 2017 © European Space Agency. All rights reserved.