Space for Kids

news
Story of the Universe
heic0211a

Czarne dziury

Czarne dziury są najbardziej tajemniczymi obiektami we Wszechświecie. W przeciwieństwie do planet i gwiazd, czarna dziura nie posiada powierzchni. Jest to raczej miejsce w przestrzeni, w którym materia zapadła się sama w sobie. To katastrofalne zapadnięcie się skutkuje skupieniem ogromnej masy w niesłychanie małej przestrzeni. Siła grawitacji w tym obszarze jest tak wielka, że nic nie jest w stanie uciec - nawet światło.

Pomimo że czarnych dziur nie można zobaczyć, wiemy że istnieją na podstawie obserwacji ich wpływu na znajdujące się w pobliżu chmury pyłu, gwiazdy i galaktyki. Wiele z nich jest otoczonych dyskami materii. Dyski te obracają wokół nich jak wir, osiągają ekstremalne temperatury i emitują promieniowanie RTG.

Czarne dziury mają wiele różnych kształtów i rozmiarów. Wiele z nich ma masę zaledwie kilkukrotnie większą od masy Słońca. Czarne dziury o masie gwiazdowej powstają, gdy ciężka gwiazda - około 10 razy cięższa od Słońca - kończy swoje życie w eksplozji supernowej. Pozostałości gwiazdy, nadal kilkukrotnie cięższe od Słońca, zapadają się w przestrzeni o średnicy zaledwie kilku kilometrów.

Większość galaktyk, w tym również Droga Mleczna, posiada supermasywne czarne dziury w swoim centrum. Mogą one być miliony, a nawet miliardy razy cięższe od naszego Słońca. Supermasywne czarne dziury napędzają również galaktyki aktywne i galaktyki starożytne, znane jako kwazary. Kwazary potrafią być setki razy jaśniejsze od nawet największych zwykłych galaktyk.

Obiekty, które wpadają do czarnych dziur są dosłownie rozciągane do granic wytrzymałości. Astronauta, który zbliżyłby się zbytnio do czarnej dziury i został przez nią wessany, zostałby praktycznie rozerwany przez ogromną grawitację.

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.