Space for Kids

news
Story of the Universe
heic0211a

Sorte huller

Sorte huller er de mest besynderlige objekter i universet. Et sort hul har ikke en overflade som en planet eller en stjerne. Det er snarere et område af rummet, hvor stof er kollapset. Dette katastrofale kollaps resulterer i en enorm mængde masse, der koncentreres på et utrolig lille område. Tyngdekraften i denne region er så stor, at intet kan undslippe – ikke engang lys.

Selvom sorte huller ikke kan ses, ved vi, at de eksisterer ud fra den måde, hvorpå de påvirker nærliggende støv, stjerner og galakser. Mange af dem er omgivet af skiver af materiale. Når skiverne hvirvler omkring dem som en malstrøm, bliver de meget varme og afgiver røntgenstråler.

Sorte huller fås i mange forskellige størrelser. Mange af dem vejer kun et par gange mere end Solen. Disse sorte huller af "stjernemasse" dannes, når en større stjerne, som er ca. 10 gange tungere end Solen, ender sit liv i en supernovaeksplosion. Det, der er tilbage af stjernen – stadig flere solmasser – kollapser i et område, der kun er et par kilometer i omkreds.

De fleste galakser, herunder Mælkevejen, har supertunge sorte huller i deres centrum. Disse kan være millioner eller milliarder af gange tungere end vores sol. Supertunge sorte huller er også drivkraft for aktive galakser og gamle galakser, som kaldes kvasarer. Kvasarer kan lyse flere hundrede gange stærkere end selv de største almindelige galakser.

Objekter, der absorberes af sorte huller, strækkes bogstaveligt talt til bristepunktet. Hvis en astronaut vovede sig for tæt på og blev suget ind i et sort hul, ville han blive trukket fra hinanden af den overvældende tyngdekraft.

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.