News

Polarlyset

Aurora borealis

30 May 2016

Har du noen gang sett polarlyset? Et nydelig teppe av rislende lys på nattehimmelen gjør polarlyset til et uforglemmelig syn for de som er så heldige å oppleve det. Men hvordan dannes polarlyset?

Alt begynner med den nærmeste stjernen vår, Solen. Solen er utrolig energisk og danner hele tiden det vi kaller for solvind – en strøm av små partikler. Disse flyter ut i verdensrommet og deflekteres av magnetfeltet som omringer Jorden.

Vanligvis slutter historien her, men noen ganger forekommer store utslipp fra Solen som kalles solstormer, noe som gjør solvinden enda sterkere. Når dette skjer har partiklene så mye energi at de ikke nøyer seg med å fly inn i Jordens magnetiske felt – de stormer inn i det!

Solvindpartiklene følger deretter Jordens magnetiske felt til planetens nord- og sørpoler. Til slutt krasjer partiklene med gasser i atmosfæren vår. All denne energien slippes ut som lys! Solvindpartikler som kolliderer med oksygen danner en fantastisk grønnfarge. Nitrogen danner vakre blå og lilla skygger. Det er dette som danner polarlyset.

Polarlyset er et vakkert skue, men solvinden fører med seg bivirkninger som kan forårsake problemer. Høyenergi-partiklene kan skade satellitter som kretser rundt Jorden, noe som kan true sikkerheten til astronautene. De kan til og med forårsake strømbrudd på jordkloden.

Polarlyset er ikke noe som kun forekommer på Jorden. Andre planeter i solsystemet vårt, som Saturn og Jupiter, har også magnetiske felter. Solvindpartikler kan også kollidere med disse planetene! Har du lyst til å fly til en annen planet for å oppleve polarlyset der?

Kul faktaopplysning: På engelsk kalles polarlyset «Aurora», og det er oppkalt etter den romerske daggry-gudinnen med samme navn.