Space for Kids

news
Useful space
ESA's Artemis satellite

Satellitter

I astronomi er en satellitt en gjenstand som går i bane (kretser rundt) en planet. I solsystemet vårt finnes det hundrevis av naturlige satellitter eller måner. Siden 1957 har også tusenvis av kunstige (menneskeskapte) satellitter blitt skutt ut i verdensrommet. Disse har mange forskjellige funksjoner. Blant annet å ta bilder av Solen, Jorden og andre planeter, samt ta en nærmere titt på svarte hull og fjerne planeter og galakser. I tillegg finnes kommunikasjonssatellitter, værsatellitter og Den internasjonale romstasjonen.

Sputnik 1 var den første kunstige satellitten som ble skutt opp i 1957. Dette var en enkel konstruksjon. Den var batteridrevet og besto av en liten aluminiumball, som var på størrelse med en badeball, med fire lange antenner. Inne i Sputnik fantes det radiosendere som sendte ut en gjenkjennelig pipelyd som ble hørt over hele verden. Oppskytingen av denne lille og enkle satellitten markerte begynnelsen på romfartsalderen.

Moderne satellitter er mye mer kompliserte. Moderne satellitter er laget for å være så sterke og lette som mulig. De bygges basert på den samme grunnmodellen. En plattform som kalles en buss inneholder alle hovedsystemene, inkludert batterier, datamaskin og bæreraketter. På bussen er det tilkoblet antenner, solcellepaneler og nyttelastinstrumenter (som, teleskoper og kommunikasjonsutstyr).

Satellitter må forsyne seg selv med strøm. Dette gjøres vanligvis ved å bruke store solcellevinger dekket med lyssensitive solcellepaneler. Vingene er flere meter lange og må legges sammen i løpet av oppskytingen. Solcellene leverer flere kilowatt med strøm, men de blir mindre effektive etter hvert som de blir eldre. De fleste matrisene kan snus rundt, sånn at de kan samle så mye sol som mulig. Når satellitten går inn i en skygge, får den strøm fra oppladbare batterier.

Siden på satellitten som er vendt mot Solen blir veldig varm, mens siden vendt mot skyggen blir veldig kald. Dette er et problem, ettersom det meste av satellittutstyr er følsomt overfor ekstrem varme eller kulde. Instrumentene kan beskyttes ved at det legges over tepper som ser ut som aluminiumfolie, sånn at varmen holdes inne. Det kan også legges til radiatorer som frigjør varmen fra elektrisk utstyr.

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.