Space for Kids

news
The Sun

Polarlys

Aurora borealis

Har du nogensinde set polarlyset? Det er et smukt tæppe af bølgende lys på nattehimlen, en ærefrygtindgydende og uforglemmelig oplevelse for dem, der er så heldige at se det. Men hvad forårsager polarlyset?

Det starter alt sammen med vores nærmeste stjerne, Solen. Solen er utrolig energisk og genererer konstant det, vi kalder solvind – en strøm af bittesmå partikler. Disse flyver ud i rummet og afbøjes af magnetfeltet omkring Jorden.

Normalt slutter historien her, men nogle gange er der store eksplosioner på Solen, som kaldes soludbrud, der gør solvinden endnu stærkere. Når det sker, har partiklerne så meget energi, at de ikke bare flyver ind i Jordens magnetfelt – de styrter ind i det!

Solvindens partikler følger derefter Jordens magnetfelt til vores planets nord- og sydpol. Til sidst støder partiklerne sammen med gasser i vores atmosfære. Al energi frigives derefter som lys! Solvindens partikler, som kolliderer med ilt, frembringer en fabelagtig grøn farve. Kvælstof skaber smukke nuancer af blå og lilla. Dette forårsager polarlyset.

Selvom polarlyset er meget smukt, kan andre bivirkninger fra solvinden forårsage problemer. Højenergipartiklerne kan skade satellitter i kredsløb omkring Jorden og true astronauternes sikkerhed. De kan endda forårsage strømafbrydelser nede på Jordens overflade.

Polarlyset er ikke unikt for Jorden. Der findes andre verdener i vores solsystem, såsom Saturn og Jupiter, som også har magnetfelter. Solvindens partikler kan kollidere med dem, ligesom det sker med Jorden! Vil du flyve til en anden planet og se dens polarlys?

Fedt faktum: Polarlyset er opkaldt efter den romerske gudinde for daggry.

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.