Space for Kids

lab
fun
news
Story of the Universe

Mysteriet om det mørke univers

Alt hvad vi kan se, lugte og røre ved udgøres af almindeligt stof. Dette stof – som består af atomer – er også substansen i planeter og stjerner.

Alle genstande bestående af atomer tiltrækker hinanden i forhold til, hvor meget stof de indeholder. Det er tyngdekraftens effekt, og det er grunden til, at en lille genstand med lav massefylde som for eksempel et æble falder ned mod en meget mere massiv genstand - Jorden.

Astronomerne mener, at der også må være en anden slags stof, nemlig usynligt "sort stof", som er spredt ud over hele universet. Ved at studere Mælkevejen og mange fjerne galakser har de fundet ud af, at det synlige stof ikke kan være alene om at få stjerner til at rotere så hurtigt i disse galakser. Almindeligt stof ville ikke selv kunne skabe nok tyngdekraft til at holde disse galakser sammen.

Forskerne kan også konstatere, at der er ukendt stof i rummet mellem stjernerne, fordi dets tiltrækningskraft påvirker stjerneskærets bane på vej mod Jorden. Stof – både det almindelige og det mørke - kan opføre sig som et forstørrelsesglas, der bøjer og forvrænger lyset fra galakser og hobe bag ved det. Astronomerne kan anvende denne effekt, der kaldes gravitationel linseeffekt, til at kortlægge fordelingen af sort stof.

Kun omkring 15% af universets stof består af atomer. Resten er sort stof. Der er dog ingen, der ved, hvad sort stof består af. Vi ved, at det hverken absorberer, udsender eller reflekterer lys, da ingen af vores videnskabelige instrumenter kan påvise det direkte.

Mange forskere mener, at det meste af det sorte stof er en slags subatomar (mindre end et atom) partikel, der kun interagerer ganske svagt med almindeligt stof. Hvis det er korrekt, vil milliarder af disse partikler passere gennem kroppen i løbet af den tid, det tager at læse denne artikel. Måske kan eksperimenter foretaget dybt nede under jordoverfladen i fremtiden måle tilstedeværelsen af sådan en passerende partikel, og dermed endelig løse gåden om, hvad mørkt stof i virkeligheden er for noget.

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.