Space for Kids

news
Comets and meteors
Asteroid 243 Ida and its newly discovered moon, Dactyl

Asteroidy, czyli planetoidy

Asteroidy są niewielkimi, skalistymi obiektami, stanowiącymi pozostałości po procesie tworzenia się planet 4,5 miliarda lat temu. Często są one nazywane „planetkami” lub „planetoidami”.

Panuje przekonanie, że tych skalnych okruchów są miliardy. Większość z nich leży w mającym kształt pierścienia pasie głównym pomiędzy Marsem i Jowiszem. Okres obiegu asteroid znajdujących się na wewnętrznej krawędzi pasa głównego wokół Słońca wynosi 3 lata. Asteroidy w pobliżu jego granicy zewnętrznej potrzebują na to dwa razy więcej czasu.

Słowo „asteroida” oznacza „podobna do gwiazdy”. Nazwa ta wzięła się stąd, że w większości teleskopów można je dostrzec zaledwie jako punkty świetlne. Do początków XX wieku astronomowie nazywali je „kosmicznymi śmieciami”. Były one widoczne w tak wielkich ilościach, że przeszkadzały w fotografowaniu odległych galaktyk i mgławic.

Jako pierwszą odkryto największą asteroidę, której nadano nazwę Ceres. Odnalazł ją Sycylijczyk Giuseppe Piazzi z Palermo w dniu 1 stycznia 1801 r.

Drugą planetoidę – Pallas – odkrył Wilhelm Olbers w 1802 r. Następnie odkryto Juno (1804) i Vestę (1807). Od 1847 roku, każdego roku odkrywano co najmniej jedną asteroidę.

Copyright 2000 - 2017 © European Space Agency. All rights reserved.