Space for Kids

news
Stars and galaxies
Nearby galaxy NGC 1569

Stjerner

Stjerner er akkurat som mennesker – de blir gamle og dør. De blir født i store og kalde gasskyer, som består av støv kjent som «stjernetåker». Den mest kjente av disse er Oriontåken, som kan observeres med det blotte øyet.

Millioner av år etter fødselen, når en mellomstor stjerne som Solen nærmer seg livets slutt, utvider den seg til å bli en rød kjempestjerne. Selv om dette er tusenvis av kilometer unna, kommer Solen til å svelge både Mercury og Venus i prosessen!

Etter å ha spydd ut de ytre gasslagene, kollapser stjernen og danner en tett og hvit dvergplanet. Én teskje fra en hvit dverg kan veie opptil 100 tonn! I løpet av flere milliarder år, kommer den hvite stjernen til å kjøle seg ned og bli usynlig. Det er allikevel ingen grunn til bekymring, ettersom det kommer til å gå ca. 4,5 milliarder år før dette skjer med solen vår!

Små stjerner har lang levetid, over 10 milliarder år. Ingen har observert døden til en stjerne, men de forventes å leve et stille liv og eventuelt slukne.

Supernova remnant

De største stjernene opplever en brå død. Når livet går mot slutten, utvider de seg til røde superkjemper før de til slutt sprenger seg selv i lufta i en gigantisk supernova-eksplosjon.

Supernovaen setter alle de andre stjernene fullstendig i skyggen i ca. én uke. Deretter blekner den raskt. Alt som er igjen er en liten, tett gjenstand – en tåkestjerne eller svart hull – omgitt av en utvidende sky som består av meget varm gass.

Alle elementene som dannes i superkjempen (oksygen, karbon og jern) spres over hele verdensrommet. Stjernestøvet fra denne danner deretter nye stjerner og planeter!

Stars and galaxies

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.