Space for Kids

news
Stars and galaxies
Nearby galaxy NGC 1569

Gwiazdy

Tak jak ludzie, gwiazdy się rodzą, starzeją i umierają. Ich narodziny mają miejsce w ogromnych, zimnych obłokach gazu i pyłu, zwanych „mgławicami”. Najbardziej znaną jest mgławica Oriona, widoczna gołym okiem.

Miliardy lat po narodzinach gwiazda średniej wielkości (jak na przykład nasze Słońce) dobiega kresu swego życia, powiększa swoje rozmiary i staje się czerwonym olbrzymem. Jej średnica może wynosić miliony kilometrów. Gdy nasze Słońce osiągnie ten etap, będzie tak duże, że pochłonie planety Merkury i Wenus!

Po odrzuceniu zewnętrznej otoczki gazowej, gwiazda zapada się i tworzy białego karła, którego gęstość jest bardzo duża. Jedna łyżeczka do herbaty materii pochodzącej z białego karła może ważyć nawet 100 ton! Gdy upłyną miliardy lat, biały karzeł ostygnie i stanie się niewidoczny. Ale nie mamy się czym przejmować. Naszemu Słońcu przydarzy się to dopiero za 4,5 miliarda lat!

Małe gwiazdy żyją bardzo długo - ponad 10 miliardów lat. Nigdy nie zaobserwowano śmierci takiej gwiazdy. Najprawdopodobniej dobiegają kresu życia spokojnie i po prostu gasną.

Supernova remnant

Życie większych gwiazd kończy się bardzo gwałtownie. Pod koniec życia urastają one do czerwonych nadolbrzymów, a wreszcie wybuchają jako supernowa.

Mniej więcej przez tydzień taka supernowa jest jaśniejsza od wszystkich pozostałych gwiazd w galaktyce. Następnie szybko gaśnie. Pozostaje po niej niewielki, bardzo gęsty obiekt - gwiazda neutronowa lub czarna dziura - otoczony rozszerzającym się obłokiem bardzo gorącego gazu.

Pierwiastki powstałe wewnątrz nadolbrzyma (takie jak tlen, węgiel i żelazo) są wyrzucane w przestrzeń kosmiczną. Z tego pyłu międzygwiazdowego powstają inne gwiazdy i planety!

Stars and galaxies

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.