Space for Kids

news
Story of the Universe
M31 Andromeda galaxy

Kosmiske avstander

Verdensrommet er enormt. Det er så digert at det er meget vanskelig å forestille seg avstandene vi prater om, selv avstanden mellom gjenstandene i det lokale nabolaget vårt, solsystemet. Astronomer må bruke enorme tall hvis de skal bruke kilometer for å beskrive disse avstandene. Andre måleenheter er derfor brukt for å gjøre tallene mindre og enklere å forstå.

Den astronomiske enheten

Avstanden mellom Jorden og Solen er ca. 150 millioner km. Dette store tallet gjør at astronomer bruker en astronomisk enhet for å beskrive avstanden. Én astronomisk enhet, kalt «au», er avstanden mellom Jorden og Solen. Den brukes for å sammenligne avstandene mellom andre enheter i solsystemet – som Solen, planetene, kometer og asteroider.

Lysår

Hva finnes utenfor solsystemet vårt? Hvor langt er det til den nærmeste stjernen, Proxima Centauri? Proxima Centauri er ca. 38 000 000 000 000 km (38 millioner millioner kilometer) unna. Den store avstanden gjør at et romskip bruker 75 000 år på turen. Å bruke de astronomiske enhetene til å beskrive avstanden til stjernene (og gjenstandene utenfor solsystemet vårt), gjør at astronomer finner liten nytte i å bruke små tall. Proxima Centauri er ca. 265 000 au unna. Vi trenger en ny enhet! Vi kan derfor bruke lysår til å måle avstanden (i det minste til stjernene som ligger nærmest oss).

Lys er den raskeste gjenstanden vi har kunnskap om. Lyset kan reise med en hastighet på nesten 300 000 km/s gjennom rommet. Et lysår er avstanden lyset kan reise på ett år, som er ca. 9460 millioner km! Det tar lyset ca. 4,2 år å reise denne distansen til den neste nærmeste stjernen i solsystemet. Astronomer sier derfor at Proxima Centauri er 4,2 lysår unna.

Dette er kun den nærmeste stjernen. Nattehimmelen er spekket med stjerner fra galaksen vår, Melkeveien. Den største galaksen som ligger nærmest Melkeveien er hele 2,5 millioner lysår unna. Dette er kun den nærmeste! Mange galakser, også fullspekket med stjerner, befinner seg tusenvis av ganger lengre borte. Verdensrommet er enormt!

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.