Space for Kids

lab
fun
news
Story of the Universe

Mysteriet om det mørke universet

Vanlig materie utgjør alt vi kan se, lukte eller berøre. Denne materien, som er laget av atomer, danner også grunnlaget for planeter og stjerner.

Alle objekter laget av atomer trekker i hverandre, alt etter hvor mye materie de inneholder. Dette er effekten av tyngdekraften og er grunnen til hvorfor en liten gjenstand med lav masse, f.eks. et eple, faller mot en gjenstand som er mer massiv, nemlig jorden.

Astronomer tror at det også er en annen type «mørk materie» spredt rundt i universet. Ved å studere Melkeveien og mange andre fjerne galakser, har de oppdaget at synlig materie ikke på egen hånd kan gjøre rede for hvor raskt stjernene roterer rundt dem. På egen hånd er normal materie ikke i stand til å skape nok tyngdekraft til å holde disse galaksene sammen.

Vitenskapsmenn kan også fortelle at det eksisterer noe ukjent materiale i rommet mellom stjernene, ettersom gravitasjonens trekkraft påvirker retningen til stjernelyset på vei mot jorden. Både vanlig og mørk materie kan fungere som et forstørrelsesglass ved at de bøyer og forvrenger bakenforliggende lys fra galakser og klynger.

Denne effekten kalles gravitasjonslinsing, som kan brukes av astronomer til å kartlegge distribusjonen av mørk materie. Kun ca. 15 % av materien i universet består av atomer. Resten er mørk materie. Men ingen vet hva den mørke materien består av. Vi vet at den ikke absorberer, avgir eller reflekterer lys, ettersom ingen vitenskapelige instrumenter direkte kan oppdage den mørke materien.

Mange vitenskapsmenn tror at det meste av mørk materie er en ukjent subatomisk (mindre enn et atom) partikkel som kun samhandler svakt med normal materie. Hvis dette er sant, har millioner av disse partiklene passert gjennom kroppen din mens du har lest denne artikkelen. Eksperimenter dypt under jorden kan muligens en dag måle tilstedeværelsen av én av disse passerende partiklene, noe som gjør at vi endelig kan finne ut hva mørk materie er.

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.