Space for Kids

news
Useful space
ESA's Artemis satellite

Satellitter

I astronomiens verden er en satellit et objekt, der kredser (drejer rundt om) en planet. Der er flere hundrede naturlige satellitter eller måner i vores solsystem. Der er også sendt tusindvis af kunstige (menneskeskabte) satellitter op siden 1957. Disse kan bruges til mange forskellige ting, herunder at tage billeder af Solen, Jorden og andre planeter og se langt ud i rummet på sorte huller samt fjerne stjerner og galakser. Der er også kommunikationssatellitter, vejrsatellitter og den internationale rumstation.

Den første kunstige satellit, Sputnik 1, blev sendt op i 1957. Den var meget enkel. En lille aluminiumsbold på størrelse med en badebold med fire lange antenner, drevet af batterier. Inden i Sputnik var der radiosendere, der udsendte en markant bippende lyd, som blev hørt over hele verden. Opsendelsen af denne lille og enkle satellit var startskuddet til rumalderen.

Moderne satellitter er meget mere komplicerede. De fleste satellitter er designet til at være så stærke og lette som muligt. De er bygget efter den samme grundlæggende model. En platform, som kaldes en bus, indeholder alle de vigtigste systemer, herunder batterier, computer og styreraketter. Til bussen er der knyttet nogle antenner, solpaneler og nyttelastinstrumenter (såsom kameraer, teleskoper og kommunikationsudstyr).

Satellitter er nødt til at være selvdrevne. Som regel foregår det ved hjælp af store solpaneler (vinger), som er dækket af lysfølsomme solceller. Anordningerne er mange meter lange og skal foldes under opsendelsen. Solcellerne giver flere kilowatt strøm, selv om de med tiden mister effektivitet. De fleste anordninger kan vendes, så de indsamler så meget sollys som muligt. Når satellitten er i skyggen, får den sin strøm fra genopladelige batterier.

Den side af en satellit, der vender mod solen, bliver meget varm, mens skyggesiden bliver meget kold. Dette er et problem, fordi det meste satellitudstyr er følsomt over for ekstrem varme eller kulde. Instrumenterne kan blandt andet beskyttes ved hjælp af lagdelte tæpper, der ligner aluminiumsfolie, til at holde på varmen, og radiatorer til at frigive varme fra elektrisk udstyr.

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.