Space for Kids

news
Stars and galaxies
Nearby galaxy NGC 1569

Stjärnor

Stjärnor, precis som människor, föds, åldras och dör. Deras födelseplats är jättestora, kalla moln av gas och damm som kallas 'nebulosor'. Den mest kända av dessa är Orion-nebulosan som kan ses med bara ögat.

När en medelstor stjärna såsom Solen närmar sig slutet av sitt liv, miljarder år efter sin födelse, expanderar den för att bli en röd jätte. Den kan vara miljontals kilometer i diameter – när detta händer med Solen kommer den att bli tillräckligt stor för att sluka planeterna Merkurius och Venus!

Efter att ha pöst upp sina yttre lager av gas kollapsar stjärnan för att bilda en väldigt tätpackad vit dvärg. En tesked av material från en vit dvärg skulle väga upp till 100 ton! Efter miljarder av år svalnar den vita dvärgen och blir osynlig. Men oroa dig inte. Det kommer inte att hända med vår Sol förrän om 4,5 miljarder år!

Små stjärnor lever länge, längre än 10 miljarder år. Deras död har aldrig observerats, men de förväntas sluta sina liv i tystnad och slutligen slockna.

Supernova remnant

De stora stjärnorna slutar sina liv väldigt plötsligt. Mot slutet av sina liv sväller de upp till röda superjättar innan de slutligen exploderar i en jättelik supernova-explosion.

I ungefär en veckas tid lyser supernovan starkare än alla andra stjärnor i sin galax. Sedan tonar den snabbt ut. Allt som blir kvar är en liten, tätpackad himlakropp – en neutronstjärna eller ett svart hål – omgiven av ett expanderade moln av väldigt het gas.

Ämnen som skapas inne i superjätten (såsom syre, kol och järn) sprids ut i rymden. Detta stjärnstoft bildar till slut andra stjärnor och planeter!

Stars and galaxies

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.