News

Auroran (norrskenet)

Aurora borealis

30 May 2016

Har du någonsin sett auroran? En vacker ridå av vågformat ljus på natthimlen. Det är en oförglömlig och inspirerande syn för de som varit tillräckligt lyckligt lottade att få se den. Men vad ger upphov till auroran?

Allt börjar med vår närmaste stjärna, Solen. Solen är otroligt energirik och ger hela tiden upphov till vad vi kallar solvinden – en ström av pyttesmå partiklar. Dessa flyger ut i rymden och bryts av magnetfältet som omger planeten Jorden.

Normalt slutar den historien här. Men ibland sker det stora utbrott på Solen som kallas flare och de gör solvinden ännu starkare. När detta inträffar kan partiklarna ha så hög energi att de inte bara flyger in i Jordens magnetfält – utan de smäller in i det!

Solvindens partiklar följer då Jordens magnetfält till vår planets nord- och sydpoler. Till slut kolliderar partiklarna med gaser i vår atmosfär. All den energin omvandlas till ljus! Solvindpartiklar som kolliderar med syre producerar en vacker grön färg. Kväve skapar vackra nyanser av blått och lila. Det är detta som ger upphov till auroran.

Auroran är sannerligen vacker men andra biverkningar av solvinden kan ge problem. Partiklarna med hög energi kan skada satelliter som kretsar runt vår planet, och de kan hota astronauters säkerhet. De kan även orsaka strömavbrott nere på Jorden.

Auroran är inte typisk för Jorden. Vissa andra världar i vårt Solsystem, såsom Saturnus och Jupiter, har också magnetfält.

Solvindens partiklar kan kollidera med dem precis som de gör på Jorden! Skulle du vilja flyga till en annan planet för att se dess aurora?

Roliga fakta: Auroran har fått sitt namn efter den romerska morgonrodnadens gudinna.