Space for Kids

news
Story of the Universe
M31 Andromeda galaxy

Kosmiska avstånd

Rymden är ofantligt stor. Den är så stor att det är väldigt svårt att föreställa sig hur stora avstånden är, till och med mellan himlakropparna i vår egen del av rymden, Solsystemet. Om astronomer skulle använda kilometer för att beskriva avstånden skulle de behöva väldigt stora tal. Därför använder man, för att göra det lättare, och för att göra talen mindre och lättare att hantera, andra enheter.

Den astronomiska enheten

Avståndet mellan Jorden och Solen är ungefär etthundrafemtio miljoner kilometer. Det där var ett stort tal och därför använder astronomer den astronomiska enheten för att beskriva avstånd. En astronomisk enhet, eller 'au', är avståndet mellan Jorden och Solen. Den används till att jämföra avståndet mellan andra himlakroppar i Solsystemet, såsom Solen, planeterna, kometer och asteroider.

Ljusår

Men bortom vårt Solsystem då? Hur långt är det till den närmaste stjärnan, Proxima Centauri? Proxima Centauri ligger cirka 38 000 000 000 000 km (trettioåtta miljoner miljoner kilometer) bort. Det är så långt bort att om en rymdfarkost skulle åka till den här stjärnan så tar det ungefär 75 000 år att komma fram.

Att använda den astronomiska enheten för att beskriva avstånd till stjärnor (och himlakroppar utanför vårt Solsystem) är inte direkt till någon hjälp för att ge astronomerna mindre tal att arbeta med. Avståndet till Proxima Centauri är ungefär 265 000 au. Här behövs en annan enhet! För att mäta avståndet (till åtminstone de stjärnor som ligger närmast oss), kan man använda ljusår.

Ljuset är det snabbaste vi känner till. Genom rymden kan ljuset färdas med en hastighet på nästan 300 000 km/s. Ett ljusår är det avstånd som ljuset kan färdas på ett år, vilket är ungefär 94 tusen sexhundra miljarder kilometer! För att färdas det här avståndet till Solsystemets närmaste stjärna behöver ljuset 4,2 år och därför säger astronomer att Proxima Centauri ligger på 4,2 ljusårs avstånd.

Och det är bara den närmaste stjärnan. Natthimlen är fylld med stjärnor i vår galax, Vintergatan. Den närmaste stora galaxen till Vintergatan ligger på det ofantliga avståndet två och en halv miljoner ljusår. Och det är bara den närmaste! Många galaxer, som också är fyllda med stjärnor ligger tusentals gånger längre bort. Rymden är ofantligt stor!

Copyright 2000 - 2016 © European Space Agency. All rights reserved.