Logo van Blue Dot-missie bekendgemaakt

Access the image

26 september 2013

Op 28 mei 2014 vertrekt ESA-astronaut Alexander Gerst voor een half jaar naar het internationale ruimtestation. Afgelopen zondag is eindelijk bekendgemaakt hoe het logo van zijn missie eruit komt te zien.

Daarvoor is inspiratie geput uit een opname van de aarde door NASA’s Voyager op zes miljard kilometer van onze planeet. De Amerikaanse astronoom Carl Sagan beschreef onze nauwelijks zichtbare planeet op die foto als "a pale blue dot".

:

Access the image

Tijdens zijn verblijf in het ISS zal Alex rond de 40 experimenten uitvoeren op het gebied van materiaalfysica, menselijke fysiologie, stralingsbiologie, zonneonderzoek, biotechnologie, vloestoffysica, astrofysica en technologie. Die zijn allemaal bedoeld om het leven op aarde te verbeteren en toekomstige verkenningsprojecten voor te bereiden. Alex is geofysicus en heeft verafgelegen bergen bedwongen en op Antarctica gewerkt. Hij wordt de derde Duitser die het ruimtestation bezoekt. Het thema van zijn missie is 'shaping the future'. Er is onder meer een educatief programma om de volgende generatie ingenieurs en wetenschappers te inspireren!

Astronauten biografieën