De wetenschap van het ruimtestation

Access the image

01 april 2011

Het internationale ruimtestation ISS, het grootste object dat ooit om de aarde heeft gedraaid, is nu bijna klaar. Er kunnen wel zes bemanningsleden tegelijk aan boord van het station leven en werken, maar er is niet veel tijd om rustig van het uitzicht te genieten. Elke astronaut heeft een druk schema waarin het controleren en uitvoeren van wetenschappelijke experimenten een belangrijke plaats inneemt.

Veel van de Europese experimenten vinden plaats in ESA’s Columbuslaboratorium, waar speciale rekken zijn geïnstalleerd. Een van de belangrijkste aandachtsgebieden is biologisch onderzoek. Hoe en waarom beïnvloedt de zwaartekracht de groei en ontwikkeling van levende wezens?

Access the image

ESA’s Biolab wordt gebruikt voor experimenten op micro-organismen, cellen, weefselculturen, kleine planten en kleine ongewervelde dieren, zoals wormen en rivierkreeftjes.

Wetenschappers kunnen ook het gedrag van een heleboel verschillende materialen in microzwaartekracht bestuderen. Voorbeelden hiervan zijn de groei van grote kristallen en de vermenging van verschillende gesmolten metalen om nieuwe legeringen te vormen. Op aarde zinken vloeistoffen met een grotere dichtheid naar beneden en stijgen warmere vloeistoffen op. In de ruimte is dat niet het geval. Zelfs schuim en vlammen groeien en gedragen zich anders in de ruimte.

Sommige experimenten vinden buiten Columbus plaats, in de open ruimte. Onder deze experimenten zijn drie instrumenten die de afgelopen drie jaar de energie hebben gemeten die door de zon wordt uitgestraald. Die gegevens zijn belangrijk omdat veranderingen in de zonneactiviteit het klimaat van de aarde kunnen beïnvloeden. Ook verschillende materialen kunnen aan de ruwe omgeving van de ruimte buiten het station worden blootgesteld.

Zie ook