Ruimtewetenschap

Access the image

De afgelopen dertig jaar is Europa een van de belangrijkste spelers geweest bij het lanceren van ruimtevaartuigen die het zonnestelsel en het heelal verkennen. Een paar van de belangrijkste momenten zijn de ontmoeting met de komeet Halley in 1986, het parachuteren van een sonde naar Titan (een maan van Saturnus) in 2005 en het vinden van waterijs onder het oppervlak van Mars. Andere ESA-missies bestuderen Venus en onze zon met meer detail dan ooit en geven ons geweldige beelden van verre sterrenstelsels.

Het verkennen van de zon is altijd een belangrijk deel van het wetenschappelijke ruimteprogramma van ESA geweest. De zon geeft ons de warmte en energie die alle levende wezens nodig hebben om op aarde te ontstaan en te groeien. Zonder de zon zou dit een bevroren, levenloze planeet zijn.

Ulysses