Ruimteverkenning

Kraters op Mars

Access the image

Wetenschappers geloven dat ons zonnestelsel ongeveer 4600 miljoen jaar geleden is gevormd. Sinds die tijd hebben de planeten en manen zich allemaal op heel verschillende manieren ontwikkeld. Om te begrijpen hoe het zonnestelsel werkt en waarom de aarde zo speciaal is, is ESA’s wetenschappelijke programma begonnen met een reeks ingewikkelde missies die diep de ruimte in gaan:

XMM Newton

Access the image

• MMars Express heeft water op Mars gevonden en brengt het oppervlak van die planeet in kaart
  • Venus Express bekijkt de atmosfeer van Venus om het broeikaseffect te bestuderen waardoor de oppervlaktetemperatuur daar hoog genoeg is om lood te smelten
  • ESA’s sonde Huygens is geland op Titan, een enorme maan van Saturnus, om diens chemie en geografie te bestuderen. Onder de oranje wolken vond hij een fascinerende ijswereld met landschappen die wel op die van de aarde lijken
  • SMART-1 heeft het oppervlak van de maan bekeken en ons informatie gegeven over hoe de maan is ontstaan en waar hij van is gemaakt
  • Rosetta is op weg om in 2014 een komeet te ontmoeten. Dit zal wetenschappers helpen te begrijpen of het water en leven op aarde hier met kometen is gekomen
  • BepiColombo gaat Mercurius onderzoeken, de planeet die het dichtst bij de zon staat, om uit te vinden hoe planeten vlakbij sterren ontstaan en zich ontwikkelen
  • ExoMars wordt ESA’s eerste rovermissie die het oppervlak van een andere planeet gaat verkennen. Een rover is een robotmachine die over het oppervlak van een planeet kan bewegen. Hij gaat proberen uit te vinden of er ooit leven op Mars is geweest
  • STelescopen in de ruimte, zoals Hubble en ESA’s XMM-Newton en Integral, bekijken het heelal op verschillende manieren. Ze bestuderen hoe sterren worden geboren en veranderen en bekijken sterrenstelsels en vreemde objecten in de ruimte, zoals zwarte gaten
  • In 2012 begint Gaia met het in kaart brengen van meer dan duizend miljoen sterren in ons heelal. Dat gaat ons meer over de Melkweg vertellen dan we ooit hebben geweten

Laatst aangepast 21 juli 2010

Related links