Wat is zwaartekracht?

Sir Isaac Newton, 1642-1727

Access the image

Heb jij je wel eens afgevraagd waarom je altijd weer met een klap op de grond neerkomt, ook al spring je nog zo hoog? Dat vroegen de mensen zich 340 jaar geleden ook al af. In die tijd ontdekte de Engelse natuurkundige Isaac Newton de zwaartekracht.

Het verhaal gaat dat Isaac op een dag in zijn tuin een appel op zijn hoofd kreeg. Terwijl hij over de bult wreef, vroeg hij zich af waarom de appel op hem was terechtgekomen en niet omhoog was gevlogen.

Newton bedacht dat er een onzichtbare kracht moest zijn die de appel naar de aarde trekt. Die kracht noemde hij "gravitatie", van "gravitas", wat Latijn is voor "gewicht".

Newton's cannon

Access the image

Newton besefte dat alle voorwerpen in het heelal elkaar aantrekken. Zelfs een appel trekt een beetje aan alles om zich heen.

De zwaartekracht verklaart waarom de maan in een baan rond de aarde blijft en de zon al haar planeten vasthoudt. Met hun aantrekkingskracht zorgen de zon en de maan ook voor eb en vloed op aarde.

De zwaartekracht is niet altijd even sterk. Het hangt af van hoe groot een voorwerp is en de dichtheid ervan. Die laatste noemen wetenschappers ‘massa’. De kleine appel heeft een veel te kleine aantrekkingskracht om die van onze enorme planeet te overwinnen. Daarom valt de appel naar het midden van de aarde.

Hoe verder je van een voorwerp vandaan bent, hoe minder sterk het je aantrekt. Bovenop de Mount Everest ben je ietsje lichter dan hier in Nederland. En als een ruimteschip onze planeet maar ver genoeg achter zich laat, ontsnapt het uiteindelijk helemaal aan de aantrekkingskracht van de aarde.

Laatst aangepast 05 juli 2005