Hubble ziet kleurige sluier

Access the image

Net als levende wezens worden sterren oud en uiteindelijk sterven ze. Maar zware sterren gaan niet als een kaarsje uit. Ze eindigen hun leven met een indrukwekkende lichtshow en een enorme knal. Na deze ‘supernova’ blijft alleen een gloeiend hete gasschil over die de ruimte wordt ingeschoten.

Een van de mooiste voorbeelden van een supernovarestant is de Sluiernevel, een ring wazige slierten in het sterrenbeeld Zwaan. Met de ruimtetelescoop Hubble van NASA zijn nieuwe opnames gemaakt. Daarop zijn de uit elkaar gevallen overblijfselen van een reuzenster heel goed te zien. Alles wat over is, zijn rookachtige gaspluimen.

Op de beelden van de Hubble zie je gasslierten die als een touw met elkaar vervlochten zijn. Ze zijn mooi gekleurd. Dat komt door de geweldige hoeveelheid energie die vrijkomt en de botsingen van het puin met omringend gas en stof. Het gas verplaatst zich met 600.000 kilometer per uur. Daardoor ontstaan schokgolven en loopt de temperatuur op tot miljoenen graden.

De beelden van de Hubble laten twee duidelijk verschillende kenmerken zien: scherpe, lijnvormige draden en breed uitwaaierende wolken. Dat is omdat we er vanuit verschillende hoeken naar kijken. Het gaat in allebei de gevallen om dunne schokfronten. Maar bij de draden kijken we tegen de zijkant aan, en bij de wolken zien we de voorkant. De kleuren staan voor de verschillende atomen die door de schokgolven worden opgewarmd: blauw voor zuurstof, groen voor zwavel en rood voor waterstof.

Laatst aangepast 07 oktober 2010