Exploration Flight Test-1 - wizualizacja

Test statku Orion z europejskim modułem serwisowym

15/12/2014 1746 views 4 likes
ESA / Space in Member States / Poland

5 grudnia 2014 r. odbył się lot i wodowanie pierwszego statku kosmicznego Orion amerykańskiej agencji kosmicznej NASA z Europejskim Modułem Serwisowym (ESM –European Service Module). Jest to kolejny krok w przygotowaniach do przyszłych załogowych wypraw poza niską orbitę okołoziemską.

Orion to nowy załogowy statek kosmiczny NASA zaprojektowany do podróży do miejsc, w których nie był jeszcze żaden człowiek, jak asteroidy czy Mars.

Orion został wyniesiony na rakiecie Delta IV Heavy 12:05 GMT z przylądka Canaveral na Florydzie. Wodowanie odbyło się cztery i pół godziny później na Pacyfiku, 966 km od wybrzeży Kalifornii Dolnej.

Start był przełożony z 4 grudnia 2014 r. z uwagi na panujący wówczas silny wiatr i problemy techniczne z rakietą.

W trakcie Exploration Flight Test-1 (dosłownie: próbnego lotu eksploracyjnego) Orion przetestował systemy kluczowe dla bezpieczeństwa załogi, takie jak spadochrony, awionika i kontrola położenia. Sprawdził też w praktyce, jak działa odrzucanie systemu przerywania startu i odłączanie osłony modułu serwisowego.

ESA dostarcza kluczowe elementy

Następne egzemplarze statku Orion będą wyposażone w Europejski Moduł Serwisowy. Po raz pierwszy w historii amerykański pojazd załogowy otrzyma kluczowe elementy z Europy.

Załogowy statek Orion

W trakcie pierwszego lotu Orion był wyposażony jedynie w model strukturalny modułu serwisowego. Jego pełnowartościowy odpowiednik ESA dostarczy na następny bezzałogowy test.

„Dzisiejszy udany lot Oriona oznacza ogromny krok naprzód dla przyszłych wypraw załogowych poza niską orbitę okołoziemską, a w końcu także na Marsa”, powiedział Thomas Reiter, dyrektor ESA ds. lotów i operacji załogowych.

„ESA gratuluje NASA tego wyjątkowego osiągnięcia. Jesteśmy dumni z udziału w tym przedsięwzięciu poprzez opracowanie kluczowych elementów statku Orion” – stwierdził Reiter.

Moduł serwisowy będzie zasilał i napędzał Oriona w przestrzeni kosmicznej. Zapewni mu niezbędne funkcje takie jak napęd, zasilanie, kontrola temperatury. Będzie też odpowiadał za systemy podtrzymywania życia.

17 listopada 2014 r. w Berlinie ESA podpisała umowę z firmą Airbus Defence and Space na opracowanie i budowę modułu serwisowego, w ramach europejskiego wkładu w Międzynarodową Stację Kosmiczną. Projekt modułu przeszedł wstępną ocenę na początku tego roku.

Orion i moduł serwisowy ESA

Kolejnym krokiem w projekcie będzie kluczowy przegląd konstrukcji, tzw. CDR (critical design review), zaplanowany na koniec 2015 roku.

„Wybór na dostawcę modułu serwisowego Oriona to dla nas znaczące wyróżnienie. Po raz pierwszy Europa opracowuje załogowy statek kosmiczny mający działać poza orbitą Ziemi”, podkreśla menedżer projektu Philippe Deloo.

O Europejskim Module Serwisowym (ESM)

Opracowany przez ESA moduł to wkład w utrzymanie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Przy jego budowie wykorzystano doświadczenie zdobyte podczas eksploatacji serii automatycznych statków transportowych ATV (europejskie statki zaopatrujące Stację).

W trakcie Rady Ministerialnej, która miała miejsce 2 grudnia 2014 r., przyznane zostało finansowanie potrzebne do zakończenia projektu.

Moduł, zlokalizowany tuż pod modułem załogowym statku, ma odpowiadać za napęd potrzebny do manewrów orbitalnych, utrzymania położenia, a także w razie konieczności anulowania misji na dużej wysokości. Będzie także gromadził energię wytwarzaną w panelach słonecznych i zapewniał kontrolę termiczną. Dostarczy astronautom wodę, tlen i azot aż do powrotu na Ziemię, kiedy to oddzieli się od modułu załogowego.

Użyty w locie Exploration Flight Test-1 moduł serwisowy był modelem docelowej konstrukcji urządzenia. Za jego budowę odpowiadała firma Lockheed Martin.