Science & Exploration

Official Flight Kit (OFK)

851 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Celsius Mission - Swedish version

OFK består av symboler för olika organisationer och institutioner som Christer Fuglesang valt att hedra i samband med flygningen. Alla delar i OFK kommer att överlämnas efter flygningen tillsammans med ett intyg på att de varit med ombord på rymdfärjan Discovery.

Affisch från Umeå Universitet. Fuglesang är hedersdoktor vid Umeå Universitet sedan oktober 1999.
Sveriges flagga, överlämnad av talmannen i Sveriges riksdag.
Flagga från Stockholms universitet. Fuglesang disputerade i experimentell partikelfysik vid Stockholms universitet 1987.
Flagga från The Awty International School i Houston. Alla Fuglesangs barn har gått/går där sedan 1997.
Tygmärke från Fysiksektionen av Tekniska Högskolans Studentkår på KTH. Fuglesang studerade teknisk fysik vid KTH och var mycket aktiv i kårlivet.
Vimpel från Stockholms Segelsällskap, SSS. Fuglesang seglade till Karibien och tillbaka under SSS:s vimpel 1979-80. Barnen har gått på SSS:s seglarläger sedan de var små och döttrarna är nu ledare där.
Guldnål från Kungliga Tekniska Högskolan som är Fuglesangs hemuniversitet. Fuglesang blev nyligen utnämnd till affilierad professor på KTH och är aktiv i projekt som studerar strålning och dess effekter på astronauter.
Stockholms stad vapen, S:t Erik. Fuglesang är född och uppvuxen i Stockholm.
Norges flagga, Fuglesang-släkten kommer från Norge. Hans pappa föddes i Oslo och familjen hade en hytte i Valdres under Fuglesangs uppväxt.
Nål från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Fuglesang är Civilingenjör och har varit talare vid IVA:s högtidssammankomst.
Banderoll från rymdgymnasiet i Kiruna. (Flyger under Curbeams namn, då Fuglesangs kvot var full men Curbeam hade en plats över som han vänligt ställde till förfogande.)

Ytterligare saker som Fuglesang flyger i det s.k. Special Flight Data File:

1. Frisbee som Fuglesang designade och hade med sig under Atlantseglingen med familjens båt Windlady. Fuglesang tävlade och var engagerad i frisbee-sporten i slutet på 70-talet och början på 80-talet.

2. ESA flagga. (Jag antar att du kan få fram en bild på det: ESA-e:et i vitt på märkblå bakgrund).

3. Stockholm maraton medalj. Fuglesang sprang Stockholm maraton åren 1985, 1986 och 1987, men medaljen symboliserar sport och idrott i allmänhet, något som ligger honom varmt om hjärtat.