ESAEducationΑρχικήΚαιρός και κλίμαΠαγκόσμια αλλαγήΦυσικές καταστροφές

Σεισμοί
ΕισαγωγήIzmit σεισμό
Πλημμύρες
Στιγμιαίες πλημμύρες στη Θεσσαλονίκη
Τυφώνες
Κύματα θύελλαςΤυφώνας Κατρίνα
Ηφαίστεια
ΕισαγωγήΗ ηφαιστειακή ζώνη των ΆνδεωνΑίτναιραγκόνγκο και Νιαμουραγκίρα

printer friendly page
Άσκηση 1: Εξερεύνηση και εκπαίδευση σχετικά με το ηφαίστειο

Page123

Κάντε κλικ στο File > Open (Αρχείο > Άνοιγμα). Επιλέξτε το αρχείο με το όνομα Ny_landsat_2001.tif. Το αρχείο περιέχει διαφορετικές ζώνες. Κάντε κλικ στην κλίμακα του γκρι και επιλέξτε τη ζώνη 1. Εμφανίζεται ένα παράθυρο που εμφανίζει την προεπισκόπηση εικόνας. Κάντε κλικ OK. Επαναλάβετε την ίδια διαδικασία για όλες τις ζώνες. Μπορείτε επίσης να δείτε την επιλογή Crop (Περικοπή) (κοπή) εικόνων.

Εικόνα Landsat 7, 31.01.2003, έκταση
Όλες οι εικόνες υποβλήθηκαν προηγουμένως σε ορθοδιόρθωση και προβλήθηκαν σε UTM από το USGS, αλλά έπρεπε να γίνει αντιστοιχία τους και τα στρώματα έπρεπε να τοποθετηθούν σε στοίβες. Επακόλουθα όλες οι εικόνες αυτής της άσκησης περικόπηκαν σε έκταση 84 χιλιόμετρα x 71,5 χιλιόμετρα (προηγουμένως ήταν 185 x 185 χιλιόμετρα). Αυτό έγινε για να μειωθεί ο όγκος δεδομένων και να καλυφτούν τα δύο ηφαίστεια και η περιοχή γύρω από αυτά, περιλαμβάνοντας τα άλλα ηφαίστεια που βρίσκονται γύρω από το Εθνικό Πάρκο Βιρούγκα.

Για σύγκριση, κοιτάξτε το αρχείο ny_landsat_overview.jpg. Μπορείτε να δείτε ότι το ηφαίστειο είναι ένα πολύ μεγάλο φυσικό φαινόμενο. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που τα δορυφορικά δεδομένα χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση των ηφαιστείων, καθώς καλύπτουν μεγάλες εκτάσεις και επομένως μπορούν να παρακολουθούν φαινόμενα μεγάλης κλίμακας τα οποία δεν μπορούν να παρατηρηθούν ως σύνολο από τη Γη.

Εξερεύνηση εικόνας

Δείτε τις διαφορετικές ζώνες και προσπαθήστε να κάνετε μεγέθυνση. Δείτε προσεκτικά τα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την ηφαιστειακή δραστηριότητα.

1. Γιατί πιστεύετε ότι φαίνονται όλα πολύ πιο σκοτεινά σε σχέση με την προεπισκόπηση και έχουν χαμηλή αντίθεση; (Θα το εξερευνήσουμε αυτό αργότερα)

2. Ποια ηφαιστειακά χαρακτηριστικά μπορείτε να ανιχνεύσετε; Μπορείτε να βρείτε παλιές ροές λάβας, ζεστή λάβα, κρατήρες, κώνους και ηφαιστειακό θύσανο στην εικόνα;

3. Μπορείτε να βρείτε καμιά εμφανώς ορατή διαφορά μεταξύ των ζωνών; Διαλέξτε μια περιοχή (που πιστεύετε ότι είναι π.χ. βλάστηση, λάβα, κτλ.) και κοιτάξτε τις γκρι τιμές (από μαύρο σε λευκό) στις διαφορετικές ζώνες. Λάβετε υπόψη τις αρχές τηλεανίχνευσης στην ιστοσελίδα Eduspace και τις ζώνες Landsat (εισαγωγή του φύλλου εργασίας).

Οι επόμενες παράγραφοι αναφέρονται στο Εκπαιδευτικό LEOWorks, σελίδα 16 - 20.

Κάντε κλικ στο εικονίδιο Πληροφοριών εικόνων και δείτε: το μέγεθος εικόνας (πλάτος και ύψος σε pixel = συντεταγμένες εικόνων), το μέγεθος pixel σε μέτρα και την προβολή.

4. Έχουν όλες οι ζώνες την ίδια έκταση και μέγεθος pixel;

Page123