Mise Proba-3

Dvojdružice Proba-3 se přiblížila vesmíru

08/12/2014 281 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Průmysloví partneři ESA připravili k letu do vesmíru dvojici družic, které budou létat ve formaci a které si budou navzájem vytvářet umělé zatmění Slunce.

Nejnovější členové rodiny minidružic ESA Proba začnou svoji ambiciózní misi za zhruba čtyři roky. Dva satelity budou vypuštěné společně, přičemž poletí v tandemu: provádět budou experiment věnující se studiu technik létání v přesných formacích.

Jak se stalo v případě programu Proba tradicí, životaschopnost nové technologie bude i v případě mise Proba-3 prověřeno sběrem špičkových vědeckých dat. V tomto případě družice fungující jako „stínítko“ zakryje sluneční disk při pohledu z „koronografické“ družice. Tím bude možné pozorovat dosud nepoznané oblasti korony (vnější atmosféry) naší mateřské hvězdy.

Slunce je miliónkrát jasnější, než jeho okolní korona. Právě proto jsou zatmění Slunce tak důležitá pro její pozorování.

Pár družic Proba-3

„Pro realizaci pozorování poletí obě družice ve vzdálenosti 150 metrů, a to s přesností na milimetr a na zlomek stupně,“ vysvětluje projektový manažer mise Proba-3 Agnes Mestreau-Garreau.

„Skutečnou technickou výzvou je zajištění řízení družic a jejich přesné vzájemné orientace.“

„Ovšem pokud uspějeme, otevře se nám zcela nový prostor pro návrh a realizaci kosmických misí. Několik samostatně řízených družic pak bude schopno vytvořit obří virtuální přístroje. A to mnohem větší, než cokoliv, co je možné vyslat do vesmíru v jednom kuse.“

Podpis kontraktu na výrobu užitečného vybavení

Letová data získaná z mise Proba-3 mohou posloužit k programování simulátorů, čímž se otevře cesta pro navrhování a vyhodnocování široké palety misí využívajících právě lety ve formaci. Ty pak mohou provádět rozmanité úkony: podobně jako jedna opravdu obří virtuální družice.“

Z vědeckého hlediska pak stín vrhaný jednou z družic mise Proba-3 může nabídnout zastínění slunečního kotouče a zprostředkovaně i detailní pohled na sluneční koronu. Během pozemních slunečních zatmění je korona pozorovatelná jen po velmi krátkou dobu během slunečních zatmění.

Takže obě dvě družice vlastně vytvoří jeden „gigantický koronograf“ ve vesmíru. Proba-3 nám nabídne vhled od mnoha záhad sluneční korony, která má teplotu až milión stupňů Celsia. To je mnohem více, než povrchová teplota Slunce, která činí 6000 stupňů Celsia.

Podpis kontraktu

Podpis kontraktu na misi

V ústředí ESA v Paříži se 11. července konal slavnostní podpis kontraktu na misi Proba-3. Akt provedl ředitel technického řízení a kvality v ESA Franco Ongaro a ředitel kosmického odboru španělské firmy Sener Diego Rodriguez.

Následně byl 27. listopadu podepsaný kontrakt na vývoj a výrobu vědeckého vybavení mise. Podepsal jej opět Franco Ongaro a generální manažer belgického kosmického střediska v Liège Thierry Chantreine. Stalo se tak v technickém středisku ESA v nizozemském Noordwijku.