ESA Bulletin 147 (srpen 2011)

31/08/2011 184 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Čtvrt století průzkumu komet, družicová komunikace ve službách řízení letového provozu nebo robotické operace řízené z oběžné dráhy... Aktuální vydání ESA Bulletinu je možné – stejně jako další publikace ESA – číst i on-line.

Číst on-line

Hlavní téma aktuálního ESA Bulletinu se věnuje programu nosných raket Sojuz, které mají startovat od letošního podzimu také z evropského kosmodromu Kourou ve Francouzské Guayaně. Startovací komplex je již prohlášený za operační a připravený na premiérový start a po simulovaném odpočítávání došlo letos v květnu k oficiálnímu předání zařízení z rukou ESA do správy společnosti Arianespace.

Ve článku Giotto a Rosetta se ohlížíme za tím, jak se před 25 lety ESA poprvé vydala do meziplanetárního prostoru. Tehdy malá sonda prosvištěla nějakých 600 km nad povrchem Halleyovy komety. Ačkoliv byla stanice Giotto během setkání málem zničena, dokázala navždy změnit náš pohled na komety. Dnes je mnohem komplexnější automatický průzkumník ESA Rosetta na cestě ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko, se kterou se setká v roce 2014. Má přitom našlápnuto odpovědět na jednu z nejdůležitějších vědeckých otázek dneška: přinesly vodu a další sloučeniny nezbytně nutné pro život na Zemi komety?

V materiálu Safe Skies (Bezpečné nebe) seznamujeme se zákulisím projektu Iris, což je snaha o uplatnění satelitní komunikace v modernizaci řízení letového provozu. Počítá se s tím, že do roku 2020 bude systém Iris poskytovat digitální datové linky pro posádky letadel nad kontinentálním i oceánským vzdušným prostorem. Využití družic pro zvýšení bezpečnosti letového provozu a zkvalitnění komunikace bude představovat důležité potvrzení přínosů kosmonautiky pro (nejen) obyvatele Evropy.

Představte si kosmonauty, kteří budou schopní řídit roboty na povrchu jiných světů: a přesně toto je cílem programu ESA Meteron. Ten připravuje budoucí průzkumné výpravy na Měsíc, Mars a další tělesa ve sluneční soustavě.

Bulletin ESA vychází čtyřikrát ročně, aby informoval nejširší veřejnost o aktivitách ESA. Kromě široké palety různých článků přináší vždy přehled o stavu hlavních kosmických projektů ESA.