ESA Bulletin 141 (únor 2010)

08/02/2010 149 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Na obálce tohoto měsíce je zobrazena zkompletovaná družice CryoSat-2, která se chystá ke startu koncem února. Bulletin si společně s dalšími publikacemi můžete přečíst on-line pomocí vizualizačního nástroje.
Číst on-line

CryoSat-2 obsahuje sofistikované technologie pro měření klimatických změn a jejich vlivu na rozsáhlé ledové pláně Grónska a Antarktidy stejně jako na ledovce v polárních mořích. Přesným měřením změn síly pozemního i plovoucího ledu pomůže CryoSat-2 lépe porozumět roli, kterou led hraje v zemském ekosystému.

Stejně tak v nejnovějším vydání vlajkového magazínu ESA najdete pohled na modul Node-3, který byl postavený v Evropě a který je posledním ze tří uzlů pro Mezinárodní kosmickou stanici. Do vesmíru se vydal na palubě amerického raketoplánu právě tento týden. Materiál obsahuje také časovou osu událostí týkajících se této montážní mise.

Node-3 je nejnovější přetlakový modul ISS a zároveň je dramaticky odlišný od původního zadání pro komponent Node-3, který Evropa přislíbila v roce 1997 dodat. Postupně se z pouhého propojovacího modulu vyvinul do komplexního prvku, který obsahuje vybavení pro skladování materiálu i zajištění životních funkcí posádky. Jednou z nových úprav je instalace pozorovacího modulu Cupola.

V prosinci loňského roku oslavila rentgenová observatoř ESA XMM-Newton své desáté výročí ve vesmíru. Během desetiletí práce dodalo toto pozoruhodné kosmické zařízení nová data prakticky pro všechny oblasti astronomie. Článek v ESA Bulletinu popisuje, jak observatoř XMM-Newton změnila způsob, jakým v mnoha oblastech uvažujeme o vesmíru.

ESA Bulletin se věnuje také projektu Matroshka (ten pomáhá vyčíslit radiační rizika a udělat tak lety vesmírem bezpečnější pro kosmonauty), pohledu na to, jak vesmír pomáhá naplňovat evropské bezpečnostní požadavky, a na závěr přináší seznámení s novou vizuální identitou ESA.

Bulletin ESA vychází čtyřikrát ročně, aby informoval nejširší veřejnost o aktivitách ESA. Kromě široké palety různých článků přináší vždy přehled o stavu hlavních kosmických projektů ESA.