Takto bude Solar Orbiter zkoumat Slunce.

ESA uzavřela kontrakt na stavbu sondy Solar Orbiter s firmou Astrium UK

26/04/2012 340 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA uzavřela kontrakt se společností Astrium UK na stavbu sondy nové generace pro průzkum Slunce. Solar Orbiter bude studovat, jak Slunce vytváří a řídí heliosféru; tedy prodlouženou sluneční atmosféru.

Ředitel oddělení robotiky a vědy v ESA profesor Alvaro Giménez Cañete podepsal kontrakt s národní ředitelkou pro pozorování Země, navigaci a vědu ve firmě Astrium Mirandou Mills dne 26. dubna. Stalo se tak při příležitosti ceremoniálu oslavujícího padesát let přítomnosti Velké Británie ve vesmíru.

Podpis znamená zahájení vývojové a výrobní fáze mise Solar Orbiter, která má plánované datum startu v roce 2017. Společnost Astrium UK díky němu stanula v čele konsorcia evropských firem, které budou dodávat různé komponenty sondy. Hodnota kontraktu je zhruba 300 miliónů euro, což jej řadí k největším smlouvám kdy uzavřeným s britskou společností pro vědeckou misi.

Kromě toho bude deset vědeckých přístrojů pro sondu financováno z rozpočtů jednotlivých členských zemí ESA a Spojených států: dohlížet nad nimi budou hlavní řešitelé z Belgie, Francie, Itálie, Německa, Spojených států, Španělska, Švýcarska a Velké Británie.

„ESA dnes uzavřela velmi důležitý kontrakt na poli kosmické vědy. Ten má naplnit sonda navržená a postavená společností Astrium v továrně v britském Stevenage,“ uvedl profesor Giménez Cañete.

„Je to potvrzení role, kterou Velká Británie hraje v kosmických letech od roku 1962, kdy vyslala na oběžnou dráhu svoji první družici Ariel-1. A stejně tak potvrzení důležité role, kterou Velká Británie hraje v oblasti kosmických věd.“

Snímek sluneční erupce pořízený 18. března 2003 sondou SOHO.

Solar Orbiter naváže na dlouhou tradici evropských sond zaměřených na průzkum Slunce. Šlo o mise Helios-1 a -2, Ulysses či SOHO, všechny zhotovené ve spolupráci s NASA, stejně jako o samostatnou sondu PROBA-2 vytvořenou čistě pod patronací ESA.

Všechny tyto mise připravily půdu právě pro Solar Orbiter, který naše znalosti o fungování sluneční soustavy posune o notný kus vpřed. Právě další rozklíčování fungování sluneční soustavy je jedním ze stěžejních cílů programu ESA „Kosmická vize 2015 až 25“.

Solar Orbiter bude studovat propojení a vzájemné ovlivňování mezi Sluncem a heliosférou: jedná o velkou pomyslnou „bublinu“ ve vesmíru, která je vytvářena slunečním větrem a která přesahuje hranice sluneční soustavy. Jedním z důsledků sluneční aktivity jsou tak například polární záře a poruchy v družicové komunikaci.

Abychom získali co nejdetailnější pozorování Slunce a abychom mohli studovat sluneční vítr dříve, než jej začnou ovlivňovat vnější činitelé, vydá se Solar Orbiter do vzdálenosti pouhých 45 miliónů kilometrů od naší mateřské hvězdy. To je blíže, než ji obíhá planeta Merkur. Sonda bude poprvé snímkovat polární oblasti, což nám pomůže mj. pochopit, jak Slunce vytváří své magnetické pole.

„Solar Orbiter je fantastická mise,“ uvádí profesor Giménez Cañete. „Pomůže nám pochopit, jak funguje Slunce, které je nezbytným předpokladem každé formy života na Zemi. Zjistíme například, jak tvoří heliosféru nebo původ kosmického počasí, které má dalekosáhlý vliv na naši moderní civilizaci.“

„Jsem potěšen, že kontrakt na stavbu sondy Solar Orbiter získala společnost Astrium, což potvrzuje naši vedoucí pozici ve vědě a průzkumných misích. Zakázka na stavbu Solar Orbiteru je druhým hlavním kontraktem, který ESA udělila společnosti Astrium za posledního půl roku. Tyto kontrakty těží z našich ohromných zkušeností se slunečními misemi. Mezi nimi je například družice SOHO, která je i po sedmnácti letech operační a která poskytuje cenná data vědcům studujícím na celém světě Slunce,“ doplňuje ředitel firmy Astrium UK Colin Paynter.

Solar Orbiter je mise ESA, na které se podílí NASA. Americká kosmická agentura ji podpoří dodávkou nosné rakety plus výrovou jednoho přístroje a jednoho senzoru.

Kontakty pro další informace