Jedna z dřívějších lodí Progress se blíží k ISS

Havárie Progressu 44 a její důsledky pro kosmickou stanici

31/08/2011 312 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Šest kosmonautů pracujících na Mezinárodní kosmické stanici je v bezpečí a pokračuje ve své běžné práci navzdory tomu, že dne 24. srpna byla během startu zničena zásobovací loď Progress.

Zatímco ruská vyšetřovací komise usilovně zkoumá příčiny havárie nosné rakety, partneři z projektu kosmické stanice se připravují na několik možných scénářů budoucího vývoje. Jejich cílem je zajistit bezpečnost posádky i celého orbitálního komplexu.

Nákladní loď Progress 44, která na své palubě vezla 2670 kg zásob, nedokázala dosáhnout oběžné dráhy poté, co se předčasně zastavil motor třetího stupně nosné rakety. Stalo se tak 325 sekund po startu z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu.

Trosky třetího stupně rakety a lodi Progress dopadly zpět na Zemi z výšky kolem 200 km. K pádu došlo nad Altajskou republikou v jižní části Sibiře.

Letová sekvence rakety Sojuz-U

Žádné trosky ale dosud nebyly nalezeny a je pravděpodobné, že Progress i s třetím stupněm rakety (naložené palivem a okysličovadlem) shořely v hustých vrstvách zemské atmosféry.

Pátrací oddíly přesto stále pročesávají rozsáhlé oblasti těžko přístupného terénu a navzdory špatnému počasí se pokoušejí najít trosky z rakety i vynášeného nákladu.

Další starty raket Sojuz byly pozastaveny až do chvíle, kdy se podařilo vyřešit problém, který vedl k selhání motoru.

ESA oceňuje bohaté zkušenosti svých ruských partnerů v oblasti kosmické techniky stejně jako vynikající spolehlivost raket Sojuz a vyjadřuje přesvědčení, že příčiny selhání budou odhaleny velmi rychle.

Posádka stanice je v bezpečí

Nová situace ale jakkoliv neuvedla posádku kosmické stanice do ohrožení a bezpečnost aktuální Expedice 28 pracující na palubě komplexu nebyla jakkoliv ohrožena. Díky předzásobení je k dispozici dostatek zásob pro plný provoz do jara příštího roku.

Nová dopravní loď Progress dorazila na kosmodrom Bajkonur v pondělí – a okamžitě zahájila přípravu na start, jehož termín ovšem dosud nebyl stanovený. Stane se tak až na základě zprávy vyšetřovací komise.

Ruští plánovači chtějí před dalším pilotovaným startem rakety Sojuz realizovat nejméně dva bezpilotní lety verze Sojuz-U, takže termíny startů budoucích výprav ke stanici (včetně letu kosmonauta ESA André Kuiperse) budou teprve stanoveny.

Současný velitel ISS Mike Fossum pracuje v laboratoři Destiny

Každopádně už nyní bylo rozhodnuto odložit přistání Expedice 26 v lodi Sojuz TMA-21 z 8. na 16. září. Následující start lodi Sojuz TMA-22 s posádkou Expedice 29 pak bude odložený na konec října či počátek listopadu – opět v závislosti na tom, co oznámí vyšetřovací komise.

Zároveň se partneři podílející se na programu ISS připravují na několik různých scénářů s různou mírnou pravděpodobnosti vzniku, které pokrývají provoz stanice z krátkodobého hlediska.

Havárie byla prvním selháním jinak spolehlivé lodi Progress, která je používaná od roku 1978. Dosud pak startovalo 745 variant rakety Sojuz-U: z nich bylo 724 úspěšných. Nákladní lodě Progress vzlétly na palubách 136 z nich.

Start mise Progress 44

Raketa Sojuz-U není určená pouze pro dopravu nákladních lodí Progress, ale také pro vynášení běžných družic nebo meziplanetárních sond.

ESA nyní připravuje start své další automatické zásobovací lodi ATV (Automated Transfer Vehicle) pojmenované Edoardo Amaldi na březen 2012. Společně s dalšími partnery zapojenými do projektu ISS pak velmi bedlivě sleduje vyšetřování nehody lodi Progress.

Další informace