Posádka NEEMO 23

Kosmonautka Samantha Cristoforettiová bude velet podmořské misi

10/06/2019 162 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonautka ESA Samantha Cristoforettiová vymění svůj kosmický skafandr za potápěčský neoprén, když se ujme velení desetidenní výzkumné a průzkumné výpravy na dno Atlantického oceánu.

Během expedice NASA NEEMO 23 (Extreme Environment Mission Operations) bude Samantha Cristoforettiová pověřena velením čtyřčlennému týmu akvanautů, kteří budou žít a pracovat na jediné světové podvodní výzkumné základně Aquarius.

Kosmonauti ESA Tim Peake a Samantha Cristoforettiová

Ta se nachází téměř 19 metrů pod hladinou moře nedaleko Key Largo na Floridě. Jde o ideální prostředí pro testování konceptů budoucích misí na Měsíc a Mars, simulování kosmických vycházek a provádění průzkumu oceánu pod vedením mořského vědeckého oddělení FIU (Florida International University).

Pro akvanaty je během celé mise nachystaný bohatý programu, přičemž denně uskuteční čtyřhodinový výstup na mořské dno ve speciálním potápěčském vybavení.

Čtyři roky po své první šestiměsíční kosmické misi na ISS, která dostala pojmenování Futura, je před Samanthou Cristoforettiovou nová výzva podmořského světa.

„Nestává se každý den, že má člověk možnost strávit deset dní pod vodou, kde je neuvěřitelně pestrá flora a fauna,“ vysvětluje Samantha Cristoforettiová. „NEEMO nadneseně řečeno nabízí příležitost ponořit se zpět do operačního prostředí.“

„Aquarius funguje v mnoha ohledech jako kosmická stanice. Přesně nastavené jsou procedury, rozdělené role a stanovený časový rozpis. Už se těším, až tento pocit zažiju znovu a naučím se mnoho nového od svých kolegů, kteří mají bohaté zkušenosti v oblasti mořského výzkumu.“

Posádka NEEMO 21 sestupuje na základnu

Kromě Samanthy Cristoforettiové budou členy posádky NEEMO 23 kandidátka na astronautku NASA Jessica Watkinsová, dále uznávání výzkumníci oceánů Shirley Pomponi a Csilla Ari D’Agostino a dvojice techniků základny Mark Hulsbeck a Thomas Horn. Z břehu jim bude zajišťovat podporu tým expertů NASA a ESA, který je povede palubními operacemi a procházkami po mořském dně – stejně jako kdyby uskutečňovali výstupy z kosmické stanice.

K podpůrnému personálu za ESA bude patřit instruktor kosmických vycházek a člen posádky NEEMO 19 Hervé Stevenin, stážistka Dorota Budzynová a technik Romain Charles. Hervé Stevenin a Romain Charles jsou dva ze specializovaných komunikátorů (známých jako „capcom“) nominovaným na tuto misi. Budou mít společnou zodpovědnost se dvěma zástupci NASA za komunikaci se členy posádky NEEMO.

ESA se zapojila do programu NEEMO v roce 2012 a dosud se podílela na osmi misích na základně Aquarius. V minulosti byli členy expedic kosmonauti Tim Peake, Andreas Mogensen, Thomas Pesquet, Luca Parmitano a Matthias Maurer, stejně jako instruktor Hervé Stevenin a nejnověji v roce 2017 kosmonaut ESA Pedro Duque.