Start kosmického raketoplánu Endeavour

Moduly Node-3 a Cupola: evropská technologie dokončuje ISS

08/02/2010 330 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Dnes v 10:14:08 hodin středoevropského času odstartoval raketoplán Endeavour na misi k Mezinárodní kosmické stanici s dvojicí sofistikovaných evropských modulů na palubě: Node-3 (Tranquility) a Cupola. Jejich instalace bude znamenat dokončení neruského segmentu ISS, přičemž více než třetina jeho hermetizovaných prostor byla navržena a postavena v Evropě.

Node-3 je součástí barteru mezi ESA a NASA coby kompenzace za vypuštění laboratoře Columbus v únoru 2008, kdy ESA dodává dvojici propojovacích uzlů (Node-2 a -3) pro ISS plus další pokročilé vybavení laboratoří a služby.

Přebírka modulu Node-3 v Kennedyho kosmickém středisku (Florida)

Firma Thales Alenia Space z Itálie vyvinula Node-3 na základě zkušeností získaných společně s Italskou kosmickou agenturou ASI při vývoji a výrobě modulu Node-2 a kontejnerů MPLM (Multipurpose Logistics Modules), které jsou používané pro dopravu nákladů na ISS. Modul Node-2 a -3 byly postaveny evropskými firmami pod vedením hlavního kontraktora, kterým se stala společnost Thales Alenia Space Italy.

Výrobu modulu Cupola pokrývá jiná barterová dohoda týkající se startu a návratu z vesmíru pěti samostatných nákladů pro ESA. Stejně jako v předchozím případě, i v tomto případě je hlavním kontraktorem společnost Thales Alenia Space Italy.

Node-3 poskytne více prostoru pro vybavení a posádku stanice. Pozorovací modul Cupola, největší a nejkomplexnější konstrukce s okny, která se kdy vydala do vesmíru, bude umístěn na části modulu Node-3 trvale přivrácené k Zemi. Půjde o unikátní místo pro pozorování Země a pro přístroje určené ke studiu atmosférických fenoménů týkajících se změn klimatu.

„Jsem hrdá na to, že se evropská technika stala srdcem největšího mírového mezinárodního projektu, který se kdy uskutečnil. Nyní za něj máme stejnou zodpovědnost odpovídající podílu, jakého jsme dosáhli,“ říká Simonetta Di Pippová, ředitelka ESA pro pilotované kosmické lety.

„Jedná se o zodpovědnost v pokračování a vylepšování využití této unikátní laboratoře ku prospěchu všech lidí bez rozdílu a ve vytvoření znalostí, které nám pomohou podpořit konkurenceschopnost evropského průmyslu a posílí evropskou roli v budoucím průzkumu vesmíru.“

Lepší systémy regenerace a zajištění životních podmínek pro ISS

Kresba modulu Cupola připojeného k Node-3

Modul Node-3 je výrazně odlišný od všech ostatních. Jde o nejkomplexnější hermetickou součást ISS s mnohem většími možnostmi, než se původně plánovalo. Obsahuje pokročilý systém pro práci posádky a podporu jejich životních funkcí – některé z nich převezme od amerického laboratorního modulu Destiny, kterému se tak uvolní kapacita pro větší množství vědeckých aktivit.

Node-3 bude středobodem systémů zajištění životních podmínek na stanici, kdy bude z atmosféry odstraňovat oxid uhličitý, dodávat kyslík a recyklovat vodu. Obsahuje také novou toaletu a nástroje pro cvičení, protože stávající kapacity pro šestičlennou posádku již nedostačují.

Cupola bude používaná posádkou stanice pro manipulaci s robotickou paží, budou odtud monitorovány přílety lodí ATV (Automated Transfer Vehicle) a dalších kabin, budou odtud sledovány kosmické vycházky a prováděna vědecká pozorování. Bude mít také důležitou funkci jako relaxační oblast s panoramatickým výhledem: jednou z nejoblíbenějších činností astronautů na palubě stanice je totiž sledování Země nebo hvězd.

ISS je připravena pracovat dalších deset let

Mezinárodní kosmická stanice

Současný start, po kterém mají následovat už jen čtyři mise raketoplánů, je důležitým milníkem – nejen pro stanici a mezinárodní spolupráci, ale také pro Evropu. Moduly Node-3 a Cupola totiž znamenají konec vývoje ISS ze strany Evropy. Tato mise završuje úsilí zahájená před dvěma lety startem modulu Node-2 (první permanentní modul ESA připojený k ISS) a pokračující 11. února 2008 připojením evropské laboratoře Columbus.

Díky tomu získává Evropa cenné vědecké informace a získává praktické operační zkušenosti na této trvale obydlené orbitální stanici. Tato zkušenost poskytuje pevné základy pro další evropské úkoly v oblasti budoucích pilotovaných kosmických letů. Rozsáhlé zkušenosti s mezinárodní spoluprací, širokou vědeckou komunitou lačnou po rozšíření příležitostí ke zkoumání a kosmickým průmyslem, který jasně ukázal své schopnosti vyvinout a provozovat špičková kosmická zařízení, je Evropa připravena pustit se do dalších misí. Evropa se například pustila do vývoje nového dopravního systému, který umožní realizovat celý letový cyklus od startu až do přistání: pokročilého návratového zařízení ARV (Advanced Re-entry Vehicle).

Příštím astronautem ESA na ISS má být Roberto Vittori, který bude členem posádky raketoplán STS-134 s plánovaným datem startu 29. července letošního roku. Během této mise bude na stanici dopravený hlavní vědecký přístroj AMS (Alpha Magnetic Spectrometer), který má pomoci astronomům lépe pochopit vznik vesmíru hledáním antihmoty i temné hmoty a měřením kosmického záření.

Poté se má vydat další astronaut ESA Paolo Nespoli na šestiměsíční misi na ISS, a to od listopadu 2010. Bude pracovat jako palubní inženýr v rámci Expedic-26 a -27.

Další informace:

www.esa.int/Node3