Roberto Vittori ve výcvikovém skafandru

Poslední cesta kosmonauta ESA raketoplánem s lovcem „tmavé hmoty“

29/04/2011 213 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA PR 13-2011 - Kosmonaut ESA Roberto Vittori a dalších pět astronautů se má vydat na Mezinárodní kosmickou stanici na palubě raketoplánu Endeavour STS-134, který ponese průkopnické vědecké zařízení. Se startem se počítá 29. dubna 2011.

Historicky předposlední start amerického kosmického letounu má na oběžnou dráhu dopravit přístroj navržený ke sledování temné hmot ve vesmíru.

Start čtrnáctidenní mise STS-134 je připravovaný na 19:47 GMT (21:47 středoevropského času) s tím, že spojení s Mezinárodní kosmickou stanicí je plánováno o dva dny později. Tedy 1. května.

Astronauti Roberto Vittori a Andrew Feustel

Roberto Vittori, jinak poslední evropský astronaut, který pletí do vesmíru raketoplánem, je zároveň prvním kosmonautem ESA, který již potřetí navštíví ISS. Stejně tak to pro ně bude první cesta na palubě raketoplánu, protože během svých předchozích misí v letech 2002 a 05 cestoval na palubě ruských lodí Sojuz.

Po příletu na ISS se Vittori setká s dalším kosmonautem ESA, Paolem Nespolim, který na palubě orbitálního komplexu pracuje od 17. prosince.

Na své poslední misi před deaktivací ponese raketoplán Endeavour sofistikovaný evropský fyzikální experiment. Magnetický spektrometr částic alfa AMS-02 bude umístěný na hlavní příhradový nosník stanice. Odtud bude sledovat málo prozkoumanou oblast vysokoenergetického kosmického záření a pátrat po stopách antihmoty a tajemné tmavé hmoty.

Endeavour na startovací rampě 39A

Dnešní teorie předpokládají, že antihmota vznikla společně s hmotou, a to ve stejném poměru. Ale zároveň naše dnešní pozorování ukazují, jako by se ze známého vesmíru někam „vypařila“. Stejně tak temná tmavá hmota by měla představovat kolem devadesáti procent hmotnosti známého vesmíru, ale dodnes jsme ji nedokázali detekovat. Element tmavé hmoty je ostatně připomenut i v názvu mise Roberta Vittoriho – DAMA (zkratka z anglického DArk MAtter, tmavá hmota).

Pozorování provedená spektrometrem AMS-02 se mohou stát základním stavebním kamenem pochopení původu vesmíru, jeho podstaty a vývoje.

Astronauti Vittori a Michael Fincke

Mise raketoplánu STS-134 bude zároveň znamenat ukončení podílu ESA na programu amerických kosmických raketoplánů, který začal v listopadu 1981 prvním letem evropské přístrojové plošiny Spacelab v nákladovém prostoru během druhého letu Columbie. Během následujících třiceti let uskutečnili astronauti ESA na raketoplánech 26 misí a – pokud počítáme vynášený náklad, použitá zařízení nebo přístroje – Evropa se celkově podílela na realizaci 86 letů raketoplánů.

Spolupráce přitom začala v roce 1973 podpisem historické dohody o vývoji laboratoře Spacelab v Evropě – a toto tradiční a blízké partnerství s NASA vydrželo až do doby Mezinárodní kosmické stanice a jistě bude pokračovat na poli budoucích pilotovaných kosmických výprav.

Každopádně poslední let evropského astronauta na palubě raketoplánu nebude znamenat konec přítomnosti ESA na kosmické stanici, která bude v provozu nejméně do roku 2020. V současnosti se hned dva kosmonauti ESA připravují na dlouhodobé půlroční mise na stanici: André Kuipers odstartuje již v listopadu tohoto roku, zatímco Luca Parmitano v prosinci 2013. Oba poletí ruskou lodí Sojuz.

Mediální pokrytí startu

ESA TV plánuje velmi rozsáhlé pokrytí této předposlední mise kosmického raketoplánu. Několik filmů je již dnes k dispozici na FTP serveru ESA TV.

ESA TV převezme pro příjemce v Evropě signál NASA TV vysílaný před startem z Kennedyho kosmického střediska. Stejně tak nabídne záběry raketoplánu na rampě stejně jako rozhovory z místa startu. ESA TV bude vysílat také pravidelná každodenní zpravodajství z letu, která budou přebírána z NASA TV.

Detaily budou postupně zveřejňovány a aktualizovány na stránce ESA TV: http://television.esa.int.

Nejnovější snímky ve vysokém rozlišení lze nalézt v databázi ESA pro profesionály (ESA Photo Library for Professionals), která je přístupná po registraci na: http://www.esa-photolibrary.com.

Otázky týkající se snímků pro média směřujte na esa.photolibrary@esa.int.

Pro další informace prosím kontaktujte