Astronaut Paolo Nespoli používá 3D kameru ERB-2

První živé 3D vysílání z vesmíru

18/08/2011 850 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Půl století poté, co lidstvo vstoupilo do vesmíru, vyvinula ESA kameru schopnou vytvářet 3D obraz v přímém přenosu. Je to poprvé, co se podobné zařízení dostalo na oběžnou dráhu – a ukazuje nám Mezinárodní kosmickou stanici ve zcela nové perspektivě.

Use red/blue stereo glasses to watch

Astronaut NASA Ron Garan dne 6. srpna poprvé vyzkoušel kameru ERB-2 (Erasmus Recording Binocular), čímž nám nabídl zcela nový pohled na ISS skrze stereoskopické oči – a navíc ve vysokém rozlišení. Letový inženýr Expedice 28 a sám nadšený videoamatér plus blogger, Garan aktivoval futuristicky vyhlížející kameru v evropském laboratorním modulu Columbus. A zatímco hovořil o práci na stanici, pohrával si s nafukovacím globusem.

Kamera ERB-2, která sama o sobě není větší než krabice od bot, ale je napěchovaná pokročilou elektronikou plus optikou s vysokým rozlišením, představuje druhou generaci stereoskopických zařízení ESA, byla silami společnými vyvinuta firmami Cosine BV (se sídlem v nizozemském Leidenu) a Techno System (z Neapole v Itálii).

Použijte červeno-modré stereoskopické brýle

Zatímco Ron Garan natáčel a vysílal, diváci ve středisku ESA ESTEC (European Space Research and Technology Centre) v Nizozemí si mohli nasadit polarizované brýle ne nepodobné těm, které známe z kin – a mohli se kochat i být překvapeni kvalitou obrazu. Tyto téměř reálné 3D záběry nejenže změnily celý zážitek ze sledování, ale do budoucna mohou k lepšímu výrazně proměnit vědecké operace na stanici.

Premiéra představovala dlouho očekávaný zátěžový test módu živého vysílání, což mělo za cíl prokázat, že všechny systémy a procedury jsou připraveny pro budoucí živá vysílání s pomocí ERB-2.

Kromě vysílání stereosnímků pro živé programy sní koordinátor projektu ERN-2 Massimo Sabbatini o filmování v průběhu kosmických vycházek. „V budoucnosti může být kamera použita také vně ISS na podporu kosmických výstupů nebo robotických operací. Bude to zážitek, jako byste byli v otevřeném prostoru společně s astronautem po boku,“ vysvětluje.

Již brzy v kinech

Připravte si své 3D brýle. První sekvence z ERB-2 budou již brzy zveřejněny na kanálu ESA YouTube 3D. „Pokud už jste šťastným vlastníkem nové generace 3D televizí, již brzy budete schopni zavítat do úžasného světa kosmické stanice, aniž byste opustili pohodlí své pohovky. Nepochybuji o tom, že tyto záběry udělají z ještě většího množství lidí nadšence do kosmonautiky,“ říká Sabbatini.

Kosmonaut ESA Paolo Nespoli již dříve filmoval svůj život a práci na ISS během mise MagISStra. Jeho kolega André Kuipers se také bude podílet na 3D projektu: už nyní se učí pracovat s kamerou ERB-2, kterou bude hojně používat během svého půlročního pobytu na ISS. Startovat má již v listopadu.

Další informace