Trapistický pivovar

Recyklace vody pro mnichy a kosmonauty získala holandskou cenu za inovaci

21/12/2018 211 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Více než 25 let pracuje ESA na nekonečném systému recyklace vody, který by mohl fungovat jako plně uzavřený při pilotovaných letech. Ačkoliv jsme se do tohoto bodu zatím nedostali, dosud vyvinutá technologie má okamžitý přínos v trvale udržitelném rozvoji planety – včetně trapistického klášterního pivovaru v Nizozemí.

Když chtěli mniši z pivovaru La Trappe Abbey udělat svůj proces vaření piva udržitelnější, rozhodli se pro řadu technologií vyvinutou pro kosmické lety. S její pomocí pak renovovali pivovar a mohou recyklovat více vody. Jakmile bude v průběhu roku 2019 systém plně zprovozněný, sníží se spotřeba vody o 80 procent.

Pivovar každý rok vyprodukuje zhruba milión kubíků odpadních vod. Díky novým recyklačním technikám nebude tato voda nyní vypuštěna do kanalizace, ale využívána k zavlažování nebo vymývání pivních lahví.

Systém bude zachytávat vodu a čistit ji s pomocí membrán před tím, než se do procesu zapojí fotobioreaktory a dusík. Následně bude přibližně 3000 druhů bakterií a dalších organismů, a to včetně rostlin, využito k vyčištění vody. Celý systém také pomůže snížit spotřebu elektrické energie pivovaru.

Pilotní zařízení

„V tomto případě jsme aplikovali naše znalosti a technologické dovednosti v továrně, ale stejně jednoduše mohou být zapracovány do hotelu nebo jiného provozu,“ uvádí Christophe Lasseur z divize zajištění životních podmínek ESA.

Za použití chemie, biologie a mechanických inovací už dnes pomáhá systém ESA MELiSSA (Micro-Ecological Life Support System Alternative) čistit vodu v Maroku nebo se zapojit do vývoje bioreaktorů pro tvorbu nových léků. V Antarktidě pomáhá čistit vodu už půl dekády a pilotní projekt ve španělské Barceloně už systém testuje na maximum v rámci plně uzavřeného soběstačného systému pro myši.

Program získal financování z výzkumného a inovačního programu Evropské unie Horizon 2000. Jeho instalace v La Trappe Abbey nyní obdržela cenu za rok 2018 nizozemské rady obecních vodáren.