Crew 7 in front of Falcon 9

Sledujte start mise Huginn

18/08/2023 68 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

In brief

Astronaut ESA Andreas Mogensen odstartuje na svoji druhou misi na Mezinárodní kosmickou stanici jako člen posádky Crew-7. Mise nazvaná Huginn bude zahájena startem 26. srpna v 9:27 h středoevropského času. Živý přenos na WebTV 2 začne v 5:45 h středoevropského času – přibližně čtyři hodiny před startem.

In-depth

Start

Posádku Crew-7 tvoří astronaut ESA Andreas Mogensen, astronautka NASA Jasmin Moghbeliová, astronaut JAXA Satoshi Furukawa a kosmonaut Roskosmosu Konstantin Borisov. Poletí v lodi Crew Dragon Endurance společnosti SpaceX z Kennedyho kosmického střediska na Floridě. Start je plánovaný na 9:27 h středoevropského času (3:27 h času místního). Živě bude přenášený na ESA WebTV 2.

První evropský pilot

Andreas Mogensen bude prvním Evropanem, který se zhostí role pilota lodi Crew Dragon. Sedět bude vedle Jasmin Moghbeliové, která je velitelkou posádky Crew-7. Andreas Mogensen bude sledovat stav kosmické lodi a jejích systémů. Během letu na kosmickou stanici bude plnit podobnou roli jako druhý pilot v letadle.

„Je to velká čest být pilotem Crew Dragonu. Jde o velkou důvěru směrem k ESA a mé práci od našich mezinárodních partnerů,“ konstatuje Andreas Mogensen.

Karanténa a tradice

Andreas Mogensen v karanténě před startem mise Huginn

Před startem podstoupili astronauti karanténu zajišťující, že žádné nechtěné baktérie nebo viry s nimi nedorazí na kosmickou stanici.

Astronauti se vydají ke kosmické lodi Endurance tři hodiny před startem, tedy zhruba v 6:30 h středoevropského času. Před zahájením cesty (tradiční „walkout“ z přípravné budovy) projdou sérií tradicí jako je třeba karetní hra s vedoucího kanceláře astronautů NASA (hraje se tak dlouho, dokud astronauti neprohrají, aby se zbavili smůly). Stejně tak se podepíšou na zeď poslední místnosti před tím, než se vydají k lodi Crew Dragon.

Cesta do vesmíru

Let lodi Crew Dragon od startu po oběžnou dráhu

Dvě a půl minuty po startu se první stupeň rakety Falcon 9 oddělí a následně přistane zpět na Zemi. Druhý stupeň s lodí bude pokračovat v letu a dopraví ji zhruba devět minut po startu na oběžnou dráhu Země. Jakmile druhý stupeň vypne svůj motor, indikátor nulové gravitace začne volně poletovat po kabině lodi Endurance. Posádka se tak dozví, že dosáhla oběžné dráhy.

Cesta na Mezinárodní kosmickou stanici bude trvat zhruba 24 hodin a zakončí ji spojení obou těles. Mise Huginn oficiálně začne ve chvíli, kdy Andreas Mogensen vstoupí průlezem na palubu laboratoře kroužící kolem Země.

Nalaďte si ESA WebTV 2 a sledujte 26. srpna start mise Huginn s Andreasem Mogensenem na palubě!