Webb sunshield test on Earth

Sluneční štít Webbova teleskopu je plně rozložený

05/01/2022 46 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Společný tým NASA, ESA a ESA věnující se řízení letu Kosmického teleskopu Jamese Webba (James Webb Space Telescope, JWST) dokázal úspěšně rozložit štít chránící observatoř před slunečním zářením. Jde o klíčový mezník v rámci přípravy na vědecké operace.

Sluneční štít, který má půdorys přibližně tenisového hřiště, bylo nutné před startem složit tak, aby se vešel pod aerodynamický kryt rakety Ariane 5. Tým řízení letu JWST začal na dálku rozkládat štít 28. prosince 2021. Tedy tři dny po startu. Pětivrstvý štít chrání teleskop před světlem a teplem ze Slunce, Země a Měsíce.

Rozkládání proběhlo v následujícím pořadí v průběhu osmi dní:

• Dvě paletové struktury – přední a zadní – se vyklopily, takže celková délka observatoře dosáhla 21 metrů.
  • Následovalo rozložení „věže“ DTA (Deployable Tower Assembly), která oddělila teleskop a jeho přístroje od slunečního štítu a hlavního těla observatoře. Tím vznikl prostor ke správnému rozložení štítu.
  • Zadní vyrovnávací klapka (mající za cíl vyrovnávat tlak slunečního záření na teleskop) a kryty plachet štítu byly uvolněny a vyklopeny.
  • Střední napínací tyče byly vyklopeny do stran, zároveň byly roztáhnuté plachty štítu do plné šířky 14 metrů.
  • Nakonec byl štít napnutý a zajištěný ve správné poloze.
Sekvence rozkládání Webbova teleskopu

Rozložení a napnutí slunečního štítu znamenalo zapojit 139 z celkem 178 uvolňovacích mechanismů na palubě. Dále pak aktivovat 70 sestav závěsů, osm elektromotorů, přibližně 400 kladek a 90 napínacích kabelů v celkové délce skoro půl kilometru. Tým celou operaci rozkládání přerušil na jeden den, aby mohl pracovat na optimalizaci energetických systémů JWST a napínacích motorů. Tím bylo zajištěno, že teleskop byl v nejlepší kondici před začátkem nejdůležitějšího úkonu: napínání slunečního štítu.

Největší a nejkomplexnější kosmická vědecká observatoř má nyní před sebou dalších 5,5 měsíců nastavování. V tom je zahrnuto vyklopení sekundárního zrcadla i dvou stranových křídel primárního, vyladění optiky teleskopu a kalibrace vědeckých přístrojů. Poté JWST pořídí první snímky.

Revoluční technologie teleskopu bude zkoumat každou fázi historie vesmíru – od naší Sluneční soustavy po nejvzdálenější pozorovatelné galaxie z počátků vesmíru; a samozřejmě všechno mezi tím. JWST přinese nové a neočekávané objevy a pomůže nám lépe pochopit původ vesmíru, stejně jako naše místo v něm.

Cesta Webbova kosmického teleskopu do bodu L2

JWST je největší a nejsilnější teleskop kdy vypuštěný do vesmíru. V rámci široké mezinárodní spolupráce ESA zajišťuje vypuštění teleskopu za použití rakety Ariane 5. Společně s partnery je ESA zodpovědná za vývoj a kvalifikaci úprav Ariane 5 na misi s Webbovým teleskopem a za zajištění dopravních služeb u společnosti Arianespace.

Webbův teleskop představuje mezinárodní partnerství mezi NASA, ESA a Kanadskou kosmickou agenturou (CSA, Canadian Space Agency).