Radioteleskop ALMA

Technologie z družice XMM-Newton je na nových teleskopech

04/02/2011 360 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Astronomové obracející své zraky vstříc noční obloze, aby odhalili tajemství Všehomíra, budou již brzy objevovat více zrození hvězd nebo planet u vzdálených hvězd, než dosud. A to díky novým teleskopům postaveným v Chile a Mexiku, jejichž konstrukce je odvozena od kosmické technologie.

Špičková technologie, kterou vyvinula italská společnost Media Lario Technologies pro mimořádný kosmický teleskop ESA XMM-Newton, nalezne své uplatnění na obou největších budovaných radioteleskopech. Jmenovitě jde o zařízení ALMA (Atacama Large Millimeter Array) v Chile a velký jednoparabolový radioteleskop Large Millimeter Telescope v Mexiku.

Přesnost lepší, než je tloušťka lidského vlasu

Observatoř XMM-Newton

„Dvě klíčovými požadavky pro zařízení ALMA byla přesnost panelů a především fakt, aby nebylo nutné provádět během celé životnost teleskopu jakoukoliv speciální údržbu,“ vysvětluje manažer programu ALMA ve firmě Thales Alenia Space Italia Michele Suita.

Accuracy better than the width of a human hair

Planina Chajnantor v Chile

Aby mělo zařízení ALMA co nejvyšší přesnost a výkon, všechno z více než tří tisíc odrazných panelů tvořících 25 antén o průměru dvanáct metrů, byly tyto vyrobeny s pomocí stejné přesné elektroformační techologie použité pro družici XMM-Newton. Jedná se o evropský příspěvek do pole antén čítajícího celkem 66 kusů.

Povrch se přitom nesmí od ideálního tvaru odchylovat o více než 25 mikronů – a celková odchylka 120 panelů, které formují každou anténu, nesmí být větší než osm mikronů. Tloušťka lidského vlasu je přitom 17 mikronů.

Snímek pořízený observatoří XMM-Newton

„Panely z produkce Media Lario Technologies byly jedinými, které splňovaly ty nejpřísnější parametry,“ dodává Michele Suita. Media Lario přitom vyrábí panely pro hlavního dodavatele projektu, kterým je firma Thales Alenia Space Italia.

Před tím, než se podařilo splnit velmi přísné podmínky zařízení ALMA, bylo nutné realizovat celou řadu studií pod hlavičkou programu ESA TTP (Technology Transfer Programme). Technickou podporu jim zajišťovala Jižní evropská observatoř (European Southern Observatory).

Pokračovat ... celý článek zde.