Kosmonaut ESA Frank De Winne

Voda na Zemi a ve vesmíru – vodní kvíz ESA a UNICEF

26/08/2009 346 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Coby připomenutí šestiměsíční mise OasISS kosmonauta ESA Franka De Winneho na Mezinárodní kosmickou stanici a coby potvrzení své role jako velvyslance dobré vůle pro UNICEF Belgie, spojil se tým Vzdělávání v oblasti pilotovaných letů ESA (Human Spaceflight Education Team) s organizací UNICEF a připravil on-line kvíz pro evropské děti ve věku dvanáct až čtrnáct let.

Námětem kvízu je voda na Zemi a ve vesmíru. Důvodem je skutečnost, že UNICEF v současné době organizuje kampaň nazvanou WASH týkající se vody a hygieny. Kampaň se zaměřuje na význam čisté vody pro lidstvo.

Voda jako základ života má pochopitelně nejvyšší důležitost pro pilotované lety a budoucí průzkumné mise. Proto je vynakládáno nemalé úsilí na to, abychom vyřešili problémy, se kterými se v souvislosti s vodou ve vesmíru setkáváme – jako je její nedostatek, potřeba recyklace a speciální hygienické podmínky. Technologie a řešení, která jsou díky těmto výzvám vytvořeny, následně pomáhají řešit podobné problémy přímo na Zemi.

Účastí ve vodním kvízu ESA/UNICEF můžete zjistit mnohé o vodě na Zemi a ve vesmíru a stejně tak objevit, jak jsou tyto dvě propojené.

Kosmické technologie a řešení nacházejí uplatnění na Zemi

Na konci kvízu prozradí správnou odpověď na poslední otázku osobně Frank De Winne a oznámí přímo z paluby Mezinárodní kosmické stanice vítěze. Tato informace bude živě vysílána během Dne ISS, vzdělávací akce plánované na 6. října 2009 do Bruselu v Belgii. Záznam oznámení bude jen několik hodin po pronesení k dispozici na webu ESA.

Kvíz bude k dispozici v jazycích všech členských států ESA.* Zájemci o účast v něm se musí zaregistrovat.

Časový plán vodního kvízu

Registrace začíná 26. Srpna 2009. První otázka vodního kvízu bude publikována ve středu 9. září. Nová otázka bude publikována vždy každé dva pracovní dny v 16:00 středoevropského letního času (14:00 UT)**. Celkem bude zveřejněno deset otázek. Poslední z nich bude oznámena 30. září. Sledujte webové stránky pilotovaných letů ESA, protože pořadatel si vyhrazuje právo změnit data a pravidla.

Kvízové otázky budou publikované na webové stránce vodního kvízu ESA/UNICEF vždy v 16:00 hodin středoevropského letního času dle následujícího rozpisu:

• Otázka 1: středa 9. září.
  • Otázka 2: pátek 11. září.
  • Otázka 3: pondělí 14. září.
  • Otázka 4: středa 16. září.
  • Otázka 5: pátek 18. září.
  • Otázka 6: pondělí 21. září.
  • Otázka 7: středa 23. září.
  • Otázka 8: pátek 25. září.
  • Otázka 9: pondělí 28. září.
  • Otázka 10: středa 30. září.

Mise OasISS

Astronaut ESA Frank De Winne je jedním ze šesti členů stálé posádky v současné době žijící a pracující na palubě Mezinárodní kosmické stanice (International Space Station, ISS). Předpokládá se, že na oběžné dráze zůstane až do konce listopadu letošního roku.

Během své mise, která nese jméno OasISS, používá De Winne vědecká zařízení na palubě ISS, především evropskou laboratoř Columbus. Jeho úkolem je plnit evropský program vědeckých experimentů a technologických demonstrací.

Během výměny části posádky stanice v říjnu se také stane velitelem stanice a bude jím až do svého návratu na Zemi v listopadu. Bude prvním Evropanem, který zaujme tento post.

ESA vidí ve vzdělávání cenný aspekt svých pilotovaných kosmických letů, který pomáhá inspirovat dnešní mládež. Kvůli tomu se právě vzdělávací aktivity stávají jedním ze stěžejních pilířů mise OasISS.

Jak se zapojit do vodního kvízu ESA/UNICEF

Přečtěte si pravidla a podmínky vodního kvízu ESA/UNICEF. Zaregistrujte se na webové stránce Vodního kvízu ESA/UNICEF.

* Zúčastnit se nohou obyvatelé a národy následujících států: Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Lucembursko, Německo, Nizozemí, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Spojené království, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko.

** Pro Irsko, Portugalsko a Spojené království platí 15:00 místního času, pro Finsko a Řecko 17:00 místního času.