André Kuipers v modulu Cupola.

Vypněte světla, André se bude dívat

30/03/2012 602 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Chystáte se tento víkend doma vypnout světla, abyste podpořili Hodinu Země? Budete pod dohledem kosmonauta ESA Andrého Kuiperse, který bude vše sledovat z Mezinárodní kosmické stanice.

Hodina Země je celosvětové úsilí, které má za cíl zvýšit povědomí o tom, že je nutné něco začít dělat s klimatickou změnou. V sobotu ve 20:30 h lokálního času začnou lidé na celém světě vypínat všechna světla, která nejsou nezbytná. Do projektu se zapojí také zvláštní velvyslanec fondu WWF (World Wide Fund), kosmonaut ESA André Kuipers.

Noční osvětlení Evropy.

Světová spotřeba energie v uplynulých letech dramaticky vzrostla. Je to názorně vidět například na množství světla produkovaného lidmi, které je pozorovatelné z vesmíru. Animace složená ze dvou nočních satelitních snímků ukazuje, jak moc se „rozsvítila“ Evropa za posledních osmnáct let.

Kosmonauti pracující na Mezinárodní kosmické stanici mají unikátní příležitost pozorovat naši planetu z nadoblačných výšin – a to bez hranic a v celé její kráse. André proto nazývá náš svět „kosmická loď Země“. Z vesmíru je totiž nádherně vidět, jak je krásná a křehká.

André pořídil toto překrásné video polární záře z evropského modulu Cupola na kosmické stanici. Dechberoucí jev je způsobený výtryskem částic ze Slunce, které jsou následně svedeny zemským magnetickým polem do atmosféry.

Mise Swarm.

Abychom pochopili polární záře, musíme se podívat na Zemi způsobem, jakým lidé nemohou. Družice se mohou věnovat pozorování atmosféry, ledového pokryvu nebo pevnin způsobem, který je pro prosté lidské oko zhola nemožný.

Nová trojice družic ESA Swarm bude sledovat magnetické pole naší planety. S jejím startem se počítá letos v létě. Satelity by nám měly přinést dosud nejlepší pohled na magnetické pole Země, které nás chrání přes nepříznivými důsledky slunečního větru.

Mise stejně tak nabídne zcela nový pohled do nitra Země.

ESA je dlouhodobě zapojena do dálkového průzkumu Země – naše družice sbírají vědecká data už od roku 1977. Jedním z cílů je přitom sledování vlivu lidské činnosti na planetární ekosystém.

Pokud André dokáže ušetřit ze svého nabitého programu vyplněného realizací vědeckého programu něco času, bude pořizovat fotografie a videa Hodiny Země přímo z vesmíru. Při této příležitosti mu můžeme jen popřát čisté bezoblačné nebe, protože André – na rozdíl od některých družic ESA – nemůže nahlédnout skrze oblaka nebo pod povrch Země – ale rozhodně dokáže zachytit křehkou krásu naší planety.