Mezinárodní kosmická stanice

Výzva pro vědce: pošlete svůj experiment mimo tento svět!

28/02/2014 538 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA vybírá nové experimenty, které by měly být realizovány v mikrogravitaci – čtyři sta kilometrů nad naší planetou na Mezinárodní kosmické stanici. Zdá se vám to zcela mimo dosah? Navrhněte zajímavý vědecký návrh a experiment může zamířit na kosmickou stanici už v roce 2016!

Provádění experimentu s viděním

Testování nějaké hypotézy nebo fenoménů zpravidla vyžaduje nutnost vypořádat se s mnoha proměnnými. Vědci proto už stovky let v laboratořích zahřívají, míchají nebo roztáčejí své pokusy. Ale až ve věku kosmických letů jsme schopni přidat jako jednu z proměnných pro experimenty „vypnutí gravitace“.

Orbitální základna je přitom perfektně vybavenou laboratoří pro vědce mnoha profesí. Najdeme na ni tavicí pece s pracovní teplotou 2000 stupňů Celsia stejně jako mrazáky schopné pracovat při teplotě mínus osmdesát stupňů nebo skleníky či centrifugy. Stanice zkrátka dokáže nabídnout řešení pro širokou paletu vědeckých potřeb.

Mezi úspěšně provedenými experimenty patří pokusy vedoucí k lepšímu pochopení našeho imunitního systému, vývoji vakcín, nalezení genů zodpovědných za stárnutí, vyvinutí lehčích a pevnějších slitin nebo objev organismů schopných přežít v otevřeném prostoru.

ESA a mezinárodní partneři, kteří provozují kosmickou stanici – Rusko, USA, Japonsko a Kanada – nyní společně oznamují příležitosti pro vědce, kteří mohou předkládat své výzkumné návrhy. Tento přístup podporuje mezinárodní spolupráci ve prospěch lepšího využívání zdrojů.

Zmrazování vzorků

ESA se v tomto kole experimentů zaměřuje na biologické vědy, takže prioritou je výzkum lidského těla, rostlin, buněk nebo v oblasti astrobiologie. Pokud se domníváte, že právě váš výzkumný program by mohl těžit z toho, že by byl částečně realizovaný na kosmické stanici, můžete poslat svůj návrh do 23. května s detailním vysvětlením, proč by právě váš pokus měl být provedený ve vesmíru.

Zdroje kosmické stanice jsou totiž omezené a provedení experimentů ve vesmíru vyžaduje nemalé úsilí. Výběrová kritéria jsou proto založena na unikátnosti, životaschopnosti, vztahu k vesmíru a očekávaným výsledkům. Pokud bude právě Váš experiment vybraný, zkušený personál ESA zajistí kompletní služby skrze proces testování vybavení a získání odpovídajících certifikací.

Příležitost je součástí programu ELIPS (European Programme for Life and Physical Sciences in Space), což je výzkumná iniciativa ESA pro vědu a aplikace v mikrogravitaci, která má za cíl zlepšit náš život na Zemi a umožnit lidem dlouhodobou přítomnost ve vesmíru.

Podrobnosti ohledně této unikátní možnosti plus návod k přihlášení najdete zde.