Naše „modrá tečka“

Co je nového na misi Blue Dot?

15/07/2014 533 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Alexander Gerst pokračuje ve své práci v rámci mise Blue Dot ve využívání Mezinárodní kosmické stanice.

V posledních týdnech se věnoval experimentům připraveným vědci z americké NASA, japonské kosmické agentury JAXA a samozřejmě také z ESA.

Takto hoří kapka paliva ve stavu beztíže

Orbitální základna je plně vybavenou laboratoří pro práci ve stavu beztíže a je to vidět i na širokém záběru experimentů, které Alexander Gerst provádí. Týkají se kůže i očí, bolestí hlavy nebo spánkových návyků stejně jako studia fyziky krystalů, kapalin nebo plamenů. Kosmonaut také testuje nové „chytré“ boty a nové formy pohonu.

Všichni kosmonauti také mají každý den vyčleněno devadesát minut na cvičení, které jim má pomoci zachovat si fyzickou kondici pro návrat na Zemi. A tuto tělocvičnou rutinu se snaží plánovači mise co nejvíce vylepšit. A tak třeba „chytré boty“ vyvinuté v NASA měří síly působící na chodidla, když kosmonaut cvičí na běžícím pásu na stanici.

Získané informace pomohou vylepšit přípravu tělocvičného zařízení pro budoucí průzkumné mise: mj. je umožní zmenšit a odlehčit.

Hladký běh experimentů

Některé z experimentů nevyžadují osobní zapojení kosmonautů, ale stále potřebují údržbu: Alexander Gerst tak opravil kabeláž, která mohla způsobit problémy při čtení hodnot radiace, jež jsou automaticky odesílané výzkumníkům na Zemi.

Stejně tak zkontroloval vodní pumpu v evropské laboratoři Columbus, aby se ujistil, že pracuje správně. Na celé stanici je přitom množství dalších pump, které zajišťují, že v modulech a experimentech bude udržována správná teplota.

Alexander Gerst pracuje na vodním čerpadle v modulu Columbus

A 450 tun těžká stanice také byla již potřebí zorientována na Slunce, tak aby naši mateřskou hvězdu mohl sledovat soubor přístrojů ESA: jeho úkolem je měřit sluneční záření tak, aby bylo možné vylepšit naše stávající počítačové modely, které ho berou v úvahu. Orientace stanice je totiž taková, že přístroje nemohou být natočené ke Slunci po celou dobu jeho rotace, která odpovídá jednomu pozemskému měsíci. Proto je nutné měnit polohu celého komplexu.

Příprava na rušný provoz

Zkouška robotické ruky

Alexander Gerst také trénoval se svými kolegy z NASA Reidem Wisemanem a Stevem Swansonem zachytávání zásobovací lodi Cygnus Orbital-2. Její „ulovení“ vyžaduje přesný pohyb 16 metrů dlouhé robotické paže se šesti stupni volnosti, což je práce pro dvě osoby.

Společně s ruským kosmonautem Alexandrem Skvorcovem zase Alexander Gerst zkontrolovat řídicí panel a videopřesos, které budou použité při příletu páté a poslední zásobovací lodě ESA ATV. Stane se tak v průběhu srpna.