Družice GOCE

Družice GOCE podlehla působení gravitace

11/11/2013 36000 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V pondělí 11. listopadu 2013 kolem 1:00 h středoevropského času vstoupila družice ESA GOCE do zemské atmosféry na trajektorii, která přecházela přes Sibiř, západní část Tichého oceánu, východní část Indického oceánu a Antarktidu. Přesně jak se předpokládalo, družice zanikla v hustých vrstvách atmosféry a na Zemi nedošlo k žádným škodám.

Družice GOCE (Gravity field and steady-state Ocean Circulation Explorer), která byla vypuštěna v roce 2009 měla za úkol zmapovat proměny v zemském gravitačním poli, a to s dosud nevídanou přesností. Výsledkem je dosud nejpřesnější model geoidu: hypotetického globálního oceánu v klidovém stavu. Ten je použitý k pochopení koloběhu oceánů, pohybů mořské hladiny, dynamiky ledovců nebo nitra Země.

Inovativní iontový motor družice GOCE ji byl schopen dlouhodobě udržet na neuvěřitelně nízké oběžné dráze ve výšce 260 kilometrů. Ta společně s akcelerometrickými měřeními poskytla kromě hlavního úkolu mise zcela nový pohled na hustotu atmosféry a rychlosti větrů v nejvyšších vrstvách atmosféry.

Dne 21. října dospěla mise ke svému přirozenému konci poté, co jí došlo veškeré palivo. Během následujících tří týdnů pak družice zvolna klesala k Zemi.

Geoid dle dat z družice GOCE

Zatímco většina z 1100 kg těžkého zařízení se rozpadla a shořela v atmosféře, pravděpodobně až 25 procent dosáhlo zemského povrchu.

Zánik byl sledovaný v rámci mezinárodní kampaně, do níž se zapojil Meziagenturní koordinační výbor pro kosmický odpad (Inter-Agency Space Debris Coordination Committee) a kancelář ESA pro otázky kosmického smetí.

„Tunová družice GOCE je jen malým zlomkem ze 100 až 150 tun lidmi vyrobených objektů, které každoročně vstupují do zemské atmosféry,“ vysvětluje vedoucí kanceláře ESA pro otázky kosmického smetí Heiner Klinkrad.

„Během 56 let cest do vesmíru už vstoupilo do zemské atmosféry nějakých 15 tisíc tun lidmi vyrobených kosmických objektů, a to aniž by dosud někoho zranilo.“