Quantum

Družice s vlastnostmi chameleona změní telekomunikační trh

09/07/2015 275 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Telekomunikační družice jsou připraveny vstoupit do nové éry poté, co ESA, Eutelsat a Airbus Defence & Space společnými silami začali konstruovat historicky nejflexibilnější vybavení satelitů.

Program Quantum představuje odklon od tradičního přístupu k výrobě družic, když nabízí zcela nový a generický návrh vynášeného užitečného zařízení. Poprvé totiž nabídne uživatelům možnost požadovat výkon a flexibilitu potřebnou k zajištění pokrytí, šířky pásma, síly a frekvence.

Družice vyvinuté pod hlavičkou programu Quantum budou levnější a rychleji postavené ve srovnání s dnešními metodami. A to díky využití generických subsystémů a vybavení, což dovolí sériovou výrobu a mnohem efektivnější řízení skladových zásob.

Družice řady Quantum také budou schopné kompletně se změnit přímo na oběžné dráze. Podobě jako chameleoni budou nové družice schopné adaptovat se s pomocí nových příkazů na změny pokrytí, vysílacího pásma, síly paprsku nebo i v případě potřeby kompletně změnit orbitální pozici. Půjde tak o první generaci univerzálních družic schopných zajišťovat provoz pro jakýkoliv region na světě a upravit se pro nové potřeby bez toho, aniž by uživatel musel nakupovat a vypouštět do vesmíru nový satelit.

Schopnost zrcadlit nebo doplňovat další družice kdekoliv na geostacionární oběžné dráze zcela změní řízení flotil satelitů a povede k mnohem efektivnějšímu využití zdrojů.

Quantum představuje partnerství soukromého a veřejného sektoru (Public-Private Partnership) mezi ESA, předním družicovým operátorem Eutelsatem a firmou Airbus Defence & Space (Velká Británie). Partnerství garantuje, že všechny tři strany sdílí rizika i finanční zdroje.

První družice ze série Quantum bude dodána v roce 2018 a bude provozována Eutelsatem. Jejím úkolem bude zajišťovat služby pro vládní, mobilní nebo datové trhy. Hlavním kontraktorem bude Airbus Defence & Space, přičemž využije novou platformu dodanou firmou SSTL (Surrey Satellite Technology Limited) z Velké Británie. Vývoj obého přitom podporuje UKSA (UK Space Agency).

Podpis dohody o programu Quantum

Ředitel telekomunikací a integrovaných aplikací v ESA Magali Vaissiere k tomu dodává: „Program Quantum je dalším skvělým příkladem partnerství veřejného a soukromého sektoru. Průmysl bude těžit z nového typu vysoce konkurenceschopné družice a ze schopnosti eliminovat riziko, provozovatel družic bude těžit z jejich pokročilých vlastností a členské státy ESA, které investovaly do programu Quantum, získají maximální přínos díky rozvoji svého průmyslu.“