ATV-5 Georges Lemaître

Kamera bude sledovat řízený zánik lodi ATV zevnitř

06/02/2015 333 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V pondělí 9. února vpluje kosmonautka ESA Samantha Christoforettiová do evropského „kosmického náklaďáku“ ATV připojeného k ISS, aby zde nainstalovala speciální kameru. Ta bude pořizovat unikátní záběry interiéru lodi během jejího řízeného zániku v atmosféře.

„Kamera s vlastními bateriemi bude umístěna na předním průlezu ATV (Automated Transfer Vehicle) a bude zaznamenávat změny teploty před sebou,“ vysvětluje Neil Murray, který má projekt v ESA na starosti.

„Se záznamovou rychlostí deseti snímků za sekundu nám kamera ukáže zhruba posledních deset vteřin života ATV. Vlastně vůbec nevíme, co bychom měli vidět – bude to postupná deformace pláště lodi, na kterou budou působit vnější síly, nebo se destrukce odehraje velice rychle?“

„Naše kamera BUC (Break-Up Camera) na této misi letí poprvé, přičemž doplní záznamník NASA RBR (Reentry Break-up Recorder).“

Infračervená kamera BUC a zařízení SatCom

„Ale ať už získáme jakékoliv výstupy, budeme je sdílet s dalšími týmy. A tato data nám prozradí mnohé jak o případném budoucím zániku Mezinárodní kosmické stanice, tak o procesu kontaktu kosmických lodí s atmosférou obecně.“

Každá mise ATV končí stejným způsobem: loď napěchovaná odpadem z kosmické stanice míří do předem vyhrazeného sektoru v jižní oblasti Tichého oceánu, nad nímž shoří v hustých vrstvách atmosféry.

Ale řízený zánik páté a zároveň poslední lodi ATV je něčím speciální. NASA a ESA chtějí totiž tuto příležitost využít k získání co největšího množství informací využitelných v kosmických aktivitách v budoucnosti.

Kalibrační terčíky pro kameru

Proto bude loď ATV-5 navedena na dráhu s pozvolnějším klesáním ve srovnání se standardní trajektorií.

Zánik ATV bude krom toho sledovaný další baterií kamer a fotografických přístrojů na zemi, ve vzduchu a na samotné kosmické stanici – a tentokrát i na vlastní lodi.

Kamera ESA nepřežije destrukci ATV, ke které dojde někde ve výšce mezi osmdesáti a sedmdesáti kilometry. Je ovšem propojena se zařízením SatCom s keramickou tepelnou ochranou, která je schopná odolávat teplotám až 1500 stupňů Celsia.

Řízený zánik lodi ATV-1 Jules Verne

Jakmile se bude SatCom řítit volným pádem k zemi, odvysílá uložená data do některé z komunikačních družic systému Iridium.

Ač SatCom poletí atmosférou rychlostí zhruba 7 km/s a bude obklopený rozžhavenou plazmou blokující rádiové signály, je naděje, že všesměrová anténa dokáže vysílat i skrze tuto bariéru.

Pokud ne, vysílání bude pokračovat i nadále. A to i poté, co ve výšce zhruba čtyřicet kilometrů přestane plazma zařízení obklopovat.

Japonská kamera i-Ball dokázala nasnímat rozpad zásobovací lodi odlétající od ISS už v roce 2012. Další kamera i-Ball měla být nyní instalována do ATV-5, ale byla zničena při havárii americké rakety Antares v říjnu loňského roku.