Družice CubeSat AAUSAT5

Kosmonaut Andreas Mogensen prezentoval z vesmíru misi AAUSAT5

11/09/2015 240 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Přímo z paluby Mezinárodní kosmické stanice představil dánský kosmonaut Andreas Mogensen družici CubeSat AAUSAT5. Ta byla navržena a postavena studenty Aalborg University v Dánsku za podpory ESA. Družice má za úkol během své mise testovat studentské přijímače signálů s námořních lodí využívajících systém AIS (Automated Identification System) s novým komunikačním protokolem, který navrhli sami studenti.

Příležitost vypustit družic AAUSAT5 z ISS vyvstala v souvislosti s krátkodobou návštěvou kosmonauta Andrease Mogensena na ISS. Družice byla vypuštěna na oběžnou dráhu 19. srpna 2015 na palubě japonské dopravní lodi HTV-5 s tím, že na samostatnou dráhu bude uvolněna později.

Kvůli komplexnosti operací, které musí provést kosmonauti na stanici, stejně jako kvůli náročnému programu spojenému s připojování a odpojováním lodí od ISS bylo původně plánované vypuštění družice CubeSat AAUSAT5 odloženo až na dobu po návratu Andrease Mogensena zpět na Zemi.

Vypuštění družice AAUSAT5 je tak nyní plánováno na týden po 5. říjnu, přičemž jej provede jiný kosmonaut nacházející se v té době na ISS. Andreas Mogensen bude v té době zpět na Zemi – a pokud to jeho program umožní, bude s týmem studentů čekat na zachycení signálu z čerstvě vypuštěné družice.

Představení mise AAUSAT5