Kosmonauti jsou po výstupu ze stanice bezpečně zpět

15/01/2016 220 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Po kosmické vycházce trvající 4 hodiny a 43 minut, jejímž cílem bylo nahradit selhavší energetický regulátor, se kosmonaut ESA Tim Peake a astronaut NASA Tim Kopra bezpečně vrátili zpět na palubu Mezinárodní kosmické stanice.

Tim Peake testuje skafandr před výstupem do otevřeného prostoru

Přesně rozplánovaná vycházka přitom skončila předčasně poté, co Tim Kopra informoval o malém množství vody, která se začala hromady v jeho přilbě. Oba kosmonauti proto byli vyzváni, aby nepokračovali v „nepovinné“ části výstupu a vrátili se zpět na stanici. Zde na ně čekal velitel komplexu Scott Kelly (NASA) a kosmonaut Sergej Volkov (Rusko), aby jim pomohli ze skafandrů.

Dvojice opustila bezpečí výzkumné stanice ve 12:48 h GMT po pětihodinové přípravě, v jejímž rámci si oblékla skafandry a vyčistila těla od v krvi rozpuštěného dusíku, který by mohl způsobit tzv. kesonovou nemoc.

Pro britského kosmonauta Tima Peakeho šlo o první kosmický výstup. Premiéru si odbýval i skafandr, ve kterém pracoval Tim Kopra: na stanici jej přivezla zásobovací loď loni v prosinci.

Tim Kopra se na počátku výstupu vydal až na samý konec příhradového nosníku ISS, aby připravil pracoviště. Tim Peake jej vzápětí následoval s náhradní jednotkou SSU (Sequential Shunt Unit), kterou měli vyměnit. Výměna zařízení o velikosti pracovního kufříku byla relativně jednoduchým úkonem, ovšem bylo jej potřeba provést pečlivě a opatrně.

Aby nedošlo během výměny zařízení k problémům s jiskřením vysokého napětí, musela být jednotka vyměněna v době letu stanice zemským stínem. Oba montéři tak měli přibližně půl hodiny na odmontování porouchaného regulátoru a jeho nahrazení novým.

Tim Peake v průběhu kosmické vycházky

Jakmile byl hlavní cíl výstupu splněný, oba kosmonauti se začali věnovat svým individuálním úkolům. Tim Kopra nainstaloval ventil, který byl odstraněný v rámci přemístění modulu Leonardo v loňském roce. Poté ale nahlásil přítomnost vody v přilbě a řídicí středisko mu nařídilo předčasný návrat na stanici.

Tim Peake právě instaloval kabeláž pro nový stykovací uzel, když se řídicí středisko rozhodlo výstup předčasně ukončit. Kosmonauti tak museli „uklidit“ a vrátit se zpět do přechodové komory zhruba o dvě hodiny dříve, než bylo v plánu.

Kosmický výstup oficiálně skončil v 17:31 h GMT, když začalo probíhat plnění komory Quest vzduchem.

Oba kosmonauti mají za sebou rušené období života na stanici. Od 15. prosince loňského roku, kdy sem dorazili, mají za sebou podíl na dvou výstupech do otevřeného prostoru – to je jedna z nejúžasnějších, ale také nejnáročnějších částí života kosmonauta.

Kosmická stanice má každopádně po jejich plnou energetickou kapacitu. Poté, co v listopadu 2015 jednotka selhala, totiž poklesla o jednu osminu. Vadná jednotka každopádně bude vrácena zpět na Zemi k důkladné prohlídce a možné opravě.

Po kosmické vycházce čeká nyní na oba kosmonauty několikadenní odpočinek a následně se vrátí do intenzivního vědeckého programu, který je hlavní náplní jejich půlroční mise.