Kosmoplán IXV (v kontejneru) tentokrát přistál v Itálii

Kosmoplán ESA je zpět na pevné zemi

27/03/2015 385 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA si převzala kosmoplán IXV, který dorazil do italského přístavu Livorno. Odtud poputuje do Turína k detailním analýzám.

Hardware zde bude prozkoumaný tak, aby technici mohli vyhodnotit znovupoužitelnost jednotlivých komponent, stejně jako vliv vysokých teplot, tlaku a rázů během mise.

Kosmoplán IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) odstartoval na palubě rakety Vega z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně 11. února. Po dopravení na suborbitální trajektorii letět samostatně, vstoupil do atmosféry a následně přistál po sto minutách letu v určené oblasti Tichého oceánu.

Vstup IXV do atmosféry téměř orbitální rychlostí a ve stejné výšce jako by se vracel z kosmické mise je důležitým mezníkem pro Evropu. Získaná data se stanou podkladem pro vývoj budoucích návratových zařízení.

Výstupy z mise nabídnou nový pohled na podmínky panující při návratu z vesmíru a na fungování nových technologií použitých na kosmoplánu.

IXV je prvním zkušebním zařízením ESA pro testování návratu z vesmíru od doby kapsle ARD (Atmospheric Reentry Demonstrator) v roce 1998. Může se přitom pochlubit mnoha novými vlastnostmi. Mezi ně patří vztlakový let pro přesné přistání, klapky a motory pro plné řízení během návratu, keramický kompozitní tepelný štít a více než 300 senzorů plus infračervených kamer.

Kosmoplán přitom během letu reagoval na aktuální podmínky tak přesně a rychle, až kontroloři v řídicím středisku hovořili, že to vše vypadá jen jako simulace.

IXV je vykládaný na pevninu

„Získali jsme veškerá potřebná data a v nich jsme objevili mnoho zajímavých informací,“ podotýká projektový manažer mise Giorgio Tumino.

Výstupy umožní expertům ESA na aerotermodynamiku prověřit, zdali jejich modely návratu těles z vesmíru odpovídají realitě. Díky tomu bude možné budoucí mise navrhnout lépe s menšími rezervami.

Kromě významného podílu na budoucích misích povedou výstupy z IXV ke znuvupoužitelnosti raketových stupňů a levnějšímu přístupu do vesmíru.

Nejširší evropská veřejnost bude mít příležitost vidět IXV během různých akcí na celém kontinentu v průběhu celého letošního roku. Finální destinací bude technické středisko ESA ESTEC (European Space Research and Technology Centre) v Nizozemí.

Společnosti a výzkumné organizace zapojené do návrhu a konstrukce IXV budou mít přístup k veškerým datům z mise. Poté se ESA chystá uvolnit tato data i pro použití dalším organizacím z členských států zapojených do programu.

ESA přitom pokračuje vpřed s plány na start vícenásobně použitelné kosmické lodi kolem roku 2020: kosmoplán PRIDE (Programme for Reusable In-orbit Demonstrator for Europe) se vydá na nízkou oběžnou dráhu na palubě modernizovaného nosiče Vega C.